НАРЕДБА № 51 от 26.11.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Детска дентална медицина"
Медицински стандарти
НАРЕДБА № 51 от 26.11.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Детска дентална медицина"
Издадена от министъра на здравеопазването, обн., ДВ, бр. 95 от 3.12.2010 г.
Член единствен. (1) С тази наредба се утвърждава медицинският стандарт "Детска дентална медицина" съгласно приложението.
(2) Дейността по детска дентална медицина се осъществява от лечебните заведения при спазване на стандарта по ал. 1.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Указания по прилагането на тази наредба се дават от министъра на здравеопазването.
§ 2. Контролът по изпълнение на наредбата се осъществява от Изпълнителна агенция "Медицински одит", регионалните центрове по здравеопазване и органите на управление на лечебните заведения.
§ 3. За нарушение или неизпълнение на задълженията по тази наредба виновните лица се наказват по реда на Закона за лечебните заведения и Закона за здравето.
§ 4. Наредбата се издава на основание чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
?????Приложениекъм член единствен
МЕДИЦИНСКИ СТАНДАРТ "ДЕТСКА ДЕНТАЛНА МЕДИЦИНА" Раздел I Основна характеристика на специалността "Детска дентална медицина"
1. Дефиниция на специалността "Детска дентална медицина", основни целии характеристики. 1.1. Специалността "Детска дентална медицина" е медицинска специалност,осигуряваща оралното здраве на децата. 1.2. Основната цел на специалността "Детска дентална медицина" е даосигури дентално и пародонтално здраве и здраве на оралната мукоза надецата, което е предпоставка за оралното здраве на възрастния и запълноценен живот на всеки индивид. 1.3. Характеристика на специалността. Детската възраст е свързана спроцеси на растеж и динамично развитие на двете съзъбия - временно ипостоянно, с оформяне на оралната мукоза, изграждането на оралнатабиологична система и оралния имунитет. През различните периоди надетската възраст оралните структури и тъкани притежават специфичнианатомични и физиологични особености, които ги различават отхарактеристиките им при възрастните. Това налага специфични методи задиагностика и лечение. Редица общи заболявания в детска възраст иматизява в устата или могат да служат като диагностичен белег. Другизапочват в детството и от тяхното навременно диагностициране,профилактика и лечение зависи както локалното орално здраве, така иобщото здраве на детето. Това налага познаване на общите заболявания исиндроми и техните орални изяви в детска възраст.
2. Обхват на специалността (спецификация на диагнози и лечебни методи иописание на профилактични и лечебно-диагностични методи). Специалността "Детска дентална медицина" обхваща: 2.1. Управление на поведението на детето в дентален кабинет. 2.2. Оценка на рисковия орален профил за прогнозиране, превенция, раннолечение и контрол на оралното здраве в детско-юношеска възраст. 2.3. Профилактиката на оралните заболявания: 2.3.1. Профилактика на бременната и младата майка; 2.3.2. Профилактика на оралните заболявания на новороденото; 2.3.3. Профилактика на оралните заболявания на детето. 2.4. Диагностика, профилактика и лечение на кариеса на ранното детство. 2.5. Диагностика и лечение на кариеса на временните зъби. 2.6. Диагностика и лечение на пулпити на временни зъби: 2.6.1. Лечение на обратими пулпити на временни зъби - биологични методи- индиректно покритие и витална пулпотомия; 2.6.2. Лечение на необратим пулпит: 2.6.2.1. Мортална пулпотомия по формалин-резорциновата методика; 2.6.2.2. Витална пулпектомия: 2.6.2.2.1. Едносеансова пулпектомия; 2.6.2.2.2. Двусеансова пулпектомия. 2.7. Лечение на периодонтити на временни зъби: 2.7.1. Хроничен периодонтит - двусеансовата формалин-резорциноваметодика; 2.7.2. При екзацербация на периапикално възпаление - спешно лечение дохронифициране на процеса. Следващо лечение като при хрониченпериодонтит; 2.7.3. Екзацербирал периодонтит до абсцес - спешно лечение, инцизия иобщо антибиотично лечение. След отзвучаване на симптомите лечениетопродължава по методики за хроничен периодонтит. 2.8. Екстракция на временни зъби - индикации и изпълнение. 2.9. Лечение на кариеса на постоянните детски зъби: 2.9.1. Диагностика на кариеса на постоянните детски зъби: 2.9.1.1. Диагностика на кариозния процес - оценка на риска за развитиена зъбен кариес - определяне на индивидуалните рискови и протективнифактори; 2.9.1.2. Диагностика на кариозните лезии: 2.9.1.2.1. Диагностични критерии; 2.9.1.2.2. Диагностична скала на кариозните лезии D1a, D1b, D2, D3, D4- усложнен кариес; 2.9.2. Неоперативно превантивно лечение на зъбния кариес: 2.9.2.1. Управление на кариозния процес: 2.9.2.1.1. Моделиране на рисковите фактори; 2.9.2.1.2. Моделиране на защитните фактори; 2.9.2.2. Неоперативно лечение на обратимите кариозни лезии: 2.9.2.2.1. Лечение на лезии - D1a; 2.9.2.2.2. Лечение на лезии - D1b; 2.9.2.2.3. Лечение на лезии - D2; 2.9.2.2.4. Лечение на лезии - D3; 2.9.3 Микроинвазивно превантивно лечение; 2.9.4. Оперативно превантивно лечение. 2.10. Лечение на некариозни лезии: 2.10.1. Лечение на флуороза, моларо-инцизивна хипоминерализация иТърнерови дисплазии в стадий на бяло, жълто или кафяво оцветяване безили със минимално повърхностно кавитиране: 2.10.1.1. Методика на киселинна микроабразия с последващареминерализация; 2.10.1.2. Лечение на флуороза и Търнерови дисплазии, хипоминерализациии хипоплазии в стадий на кавитация и загуба на зъбни структури. 2.11. Лечение на пулпити на постоянни детски зъби: 2.11.1. Диагностика на обратими и необратими пулпити на постояннидетски зъби при завършено и незавършено кореново развитие; 2.11.2. Биологично лечение на обратимите пулпити: 2.11.2.1. Индиректно пулпно покритие - двусеансова методика; 2.11.2.2. Директно покритие - едносеансова методика; 2.11.2.3. Пулпотомия - едносеансова методика; 2.11.3. Ендодонтско лечение на постоянни зъби с незавършено кореноворазвитие: 2.11.3.1. Частична пулпектомия - методика за постигане на апексгенезис; 2.11.3.2. Частична пулпектомия - методика за постигане на апексфикаци; 2.11.4. Ендодонтско лечение на зъби със завършено кореново равитие -провежда се рутинна коренова терапия, която не се различава отметодиките за възрастни. 2.12. Лечение на зъбни травми: 2.12.1. Изследване на зъбни травми; 2.12.2. Травми на временните зъби: 2.12.2.1. Фрактура на коронката без засягане на пулпата; 2.12.2.2. Фрактура със засягане на пулпата - витална пулпотомия илипулпектомия; 2.12.2.3. Фрактура на корена - екстракция и местопазител; 2.12.2.4. Интрузивна луксация; 2.12.2.5. Екструзивна луксация; 2.12.2.6. Латерална луксация; 2.12.2.7. Експулсио - при временните зъби не се прилага реимплантация. 2.12.3. Травми на постоянни детски зъби: 2.12.3.1. Спешно лечение; 2.12.3.2. Междинно лечение; 2.12.3.3. Крайно лечение; 2.12.3.4. Фрактури на емайла; 2.12.3.5. Фрактури на емайла и дентина без засягане на пулпата; 2.12.3.6. Фрактури на емайла и дентина с разкритие на пулпата, по-малкоот 1 мм в диаметър - биологично лечение чрез едносеансовата методика надиректно пулпно покритие; 12.12.3.7. Фрактури на емайла и дентина с разкритие на пулпата,по-голямо от 1 мм в диаметър - биологично лечение чрез едносеансоватаметодика на витална пулпотомия; 2.12.3.8. Фрактури на емайла и дентина с разкритие на пулпата инезавършено кореново развитие и клинични знаци за начална пулпнанекроза - частична пулпектомия за постигане на апексгенезис, следпостигането на целта рутинна ендодонтска терапия и възстановяване; 2.12.3.9. Фрактури на емайла и дентина с разкритие на пулпата инезавършено кореново развитие и клинични знаци за цялостна пулпнанекроза, периапикален остеит или неуспех от по-горе описаните лечения -лечение по методиката за апексфикацио; 2.12.3.10. Интрузивна луксация; 2.12.3.11. Екструзивна и латерална луксация; 2.12.3.12. Коренова фрактура в средата на корена или във втората трета; 2.12.3.13. Експулсио на зъб с незавършено кореново лечение до 1 часслед травмата; 2.12.3.14. Експулсио на зъб с незавършено кореново развитие над 1 часслед травмата - предварителна ендодонтска обработка и продължаване налечението по методиката за апексгенезис или апексфикацио; 2.12.3.15. Експулсио на зъб със завършено кореново развитие -предварително завършване на ендодонтското лечение и след товареимплантиране. 2.13. Диагностика и лечение на пародонтални заболявания вдетско-юношеска възраст: 2.13.1. Оценка на риска от пародонтално заболяване; 2.13.2. Диагностика на гингивити в детско-юношеска възраст; 2.13.3. Лечение на плаково индуцирани гингивални заболявания вдетско-юношеска възраст - начална терапия, професионално почистване иредуциране на локални рискови фактори за плаконатрупване, контрол нарезултатите от инициалното лечение - индекси, поддържаща терапия; 2.13.4. Лечение според типа възпаление на гингивата: 2.13.4.1. Лечение на едематозна форма на хипертрофичен гингивит; 2.13.4.2. Лечение на фиброзна форма на хипертрофичен гингивит; 2.13.4.3. Лечение на улцеро-некротичен гингивит; 2.13.5. Диагностика и лечение на пародонтити в детско-юношеска възраст- начална терапия, професионално почистване, редуциране на локалнирискови фактори за плаконатрупване, контрол на резултатите отинициалното лечение - индекси, поддържаща терапия, корективна терапия; 2.13.6. Диагностика и лечение на пародонтити при общи болести исиндроми. 2.14. Диагностика и лечение на заболяванията на оралната лигавица вдетско-юношеска възраст: 2.14.1. Диагностика на заболяванията на оралната лигавица, изследвания,оценка на орален клиничен статус на деца с мукозна патология,параклинични изследвания; 2.14.2. Лечение на най-често срещаните заболявания на оралната лигавицав детско-юношеска възраст: 2.14.2.1. Лечение на орални херпесни инфекции (oстър херпесенгингивостоматит - ОХГС); 2.14.2.2. Лечение на рецидивдиращи афти и афтози в детско-юношескавъзраст - начално симптоматично лечение, общо лечение, локално лечение; 2.14.2.3. Лечение на орални кандидози в детско-юношеска възраст; 2.14.3. Симптоматично лечение на орални прояви на системни заболяванияи синдроми в детска възраст. 2.15. Скринингова диагностика на ортодонтски вредни навици и аномалии инасочване за ортодонтско лечение.
3. Задачи на специалността "Детска дентална медицина" (декомпозиция нацелите): 3.1. Осигуряване на дентално здраве на подрастващите: 3.1.1. Създаването на резистентни зъбни структури чрез: 3.1.1.1. Профилактика на бременната; 3.1.1.2. Хранителна профилактика; 3.1.1.3. Флуорна профилактика и реминерализация; 3.1.1.4. Профилактично покритие на фисурите; 3.1.1.5. Обучение и промоция на оралното здраве; 3.1.2. Предпазване от ранна трансмисия на Streptococcus mutans: 3.1.2.1. Обучение в орално здраве на бременната и младата майка; 3.1.2.2. Създаване на правилни хранителни навици на бременната имладата майка и новороденото; 3.1.2.3. Обучение в индивидуална и прилагане на професионална оралнахигиена; 3.1.2.4. Хранителна профилактика; 3.1.2.5. Промоция на оралното здраве; 3.1.3. Редуциране и контролиране на патогенната ситуация в устата заразвитие на кариес - индивидуални програми на базата на оценка нариска. Те включват елементи от следните направления: 3.1.3.1. Орална хигиена; 3.1.3.2. Хранителна профилактика; 3.1.3.3. Флуорна профилактика; 3.1.3.4. Антимикробна профилактика; 3.1.3.5. Реминерализация на емайла като неоперативно лечение на кариеса; 3.1.3.6. Профилактично покритие на дълбоките фисури; 3.1.4. Оценка на риска от орална патолотия, планиране, прогноза иконтрол на оралните заболявания в детско-юношеска възраст; 3.1.5. Изработване, приложение, контрол на индивидуални и груповипрофилактични програми; 3.1.6. Експертно участие в промоцията на оралното здраве на децата(родителите); 3.1.7. Експертно участие в национални профилактични програми за оралноздраве при деца и юноши. 3.2. Осигуряване на пародонтално здраве на подрастващите: 3.2.1. Ранна диагностика; 3.2.2. Превантивно лечение; 3.2.3. Лечение на изявените периодонтални заболявания в детско-юношескавъзраст. 3.3. Осигуряване на здраве на оралната лигавица на подрастващите: 3.3.1. Ранна диагностика; 3.3.2. Превантивно лечение; 3.3.3. Лечение на изявените лигавични заболявания в детско-юношескавъзраст. 3.4. Лечение на некариесни заболявания на твърдите зъбни структури(травми, зъбни дисплазии). 3.5. Превенция, диагностика и лечение на деца със специални нужди. 3.6. Лечение на кариес и усложненията му при деца под обща анестезия.
4. Квалификационни изсквания и професионална компетентност запрактикуване на специалността "Детска дентална медицина": 4.1. Задължителните минимални умения на детския дентален лекар са: 4.1.1. Оценка на оралната рискова среда за кариес, периодонтални имукозни заболявания в детска възраст; 4.1.2. Създаване и управление на индивидуална и групови профилактичнипрограми за орално здраве в детско-юношеска възраст; 4.1.3. Оценка и моделиране на поведението на детето в дентален кабинет; 4.1.4. Оценка и мотивация за участие на родителя като фактор впрофилактиката и оралното лечение на детето пациент; 4.1.5. Диагностика на начален кариес, неоперативно и оперативно лечениена кариозното заболяване; 4.1.6. Лечение на усложненията от нелекувания кариес (пулпипи ипериодонтити на временни и постоянни детски зъби); 4.1.7. Оценка на периодонтален статус, скринингова и пълнапериодонтална диагностика, профилактика и неоперативно лечение напериодонталните заболявания в детско-юношеска възраст. Определянеиндикациите за намесата на пародонтолог специалист; 4.1.8. Диагностика и лечение на заболяванията на оралната лигавица вдетска възраст; 4.1.9. Клинична орална диагностика и определяне на индикации запараклинични тестове и намеса на специализирана медицинска помощ(педиатър, имунолог и други) при орални прояви на системни заболяванияи синдроми; 4.1.10. Лечение на травмите на временни и постоянни зъби; 4.1.11. Скринингова диагностика и профилактика на зъбно-челюстнитедеформации; 4.1.12. Превенция, диагностика и лечение на деца със специални нужди; 4.1.13. Лечение на кариес и усложненията му при деца под обща анестезия. 4.2. Задължителни познания на специалиста по детска дентална медициназа осъществяване на качествена клинична дейност: 4.2.1. За развитието на детския организъм; 4.2.2. Управление на поведението на детето в различните възрастовипериоди; 4.2.3. За информирано съгласие на пациента; 4.2.4. Да може да прилага локална анестезия и да познава принципите ииндикациите за общата анестезия; 4.2.5. Лечение на оралните заболявания в детска и юношеска възраст; 4.2.6. Да познава методите за оперативно и неоперативно лечение накариеса на временното и постоянното детско съзъбие; 4.2.7. Да познава и прилага методите на лечение на заболяванията напулпата и периапикалната тъкан при временни и постоянни зъби снезавършено кореново развитие; 4.2.8. Да диагностицира и лекува гингивалните заболявания; 4.2.9. Да диагностицира и лекува периодонтитите с ранно начало; 4.2.10. Да познава оралните мукозни лезии и изяви на общите заболяванияи да може да насочва лечението им към съответния специалист; 4.2.11. Да познава и прилага методи на диагностика и лечение на травмина временното и постоянното съзъбие; 4.2.12. Да познава и предписва лабораторни тестове в помощ наклиничната диагностика; 4.2.13. Да може да предписва подходящи рентгенологични изследвания и даможе да ги интерпретира; 4.2.14. Да може да мотивира и лекува деца с различни физически,умствени и емоционални проблеми (в рамките на техните възможности). 4.3. Препоръчителни познания за детския дентален лекар са: 4.3.1. В областта на биомедицинската етика и детска психология; 4.3.2. Познания за боравене с компютър в денталния кабинет; 4.3.3. Специализирана диагностична апаратура и други изборващи итерапевтични апаратури (диагностика с лазерна флуоресценция -DIAGNOdent, Air abrasion, озонотерапия, използване на лазери - карбоновдиоксиден лазер, YAG, аргонов лазер и др.).
5. Нива на приложение: 5.1. Ниво на дентален медик със специалност "Детска дентална медицина"- познаване и прилагане на всичко от раздел I, точки 2, 3 и 4. 5.2. Ниво на дентални медици без специалност или със специалност "Общадентална медицина": 5.2.1. Да познава класифицирането на поведението на детето в денталенкабинет (раздел I, т. 2.1) и да насочва деца извън категориите напозитивно и слабо позитивно поведение към специалист; 5.2.2. Да познава основните насоки за профилактика на оралнитезаболявания при бременната и младата майка; 5.2.3. Да познава и осигурява профилактика на оралните заболявания приновороденото; 5.2.4. Да познава принципите на профилактика на оралните заболявания вдетска възраст и да насочва децата за изработване и провеждане наиндивидуална профилактична програма към специалист: 5.2.4.1. При изработена индивидуална профилактична програма отспециалист може да реализира изпълнението й; 5.2.4.2. Контролът по изпълнението, както и корекциите в индивидуалнитепрограми се правят от специалист; 5.2.5. Да познава и диагностицира кариеса на ранното детство. Лечениетода се насочва към специалист; 5.2.6. Да диагностицира и лекува кариеса на временните зъби; 5.2.7. От раздел I, точка 2.6 да познава всички методики от подточките.Може да ги прилага или да насочи детето към специалист; 5.2.8. От раздел I, точка 2.7 да познава всички методики и да може даги прилага; 5.2.9. От раздел I, точка 2.8 да познава всички индикации и да гиприлага; 5.2.10. От раздел I, точка 2.9 да познава 2.9.1 и да насочва децата къмспециалист за 2.9.3. Може да прилага 2.9.4. 5.2.11. От раздел I, точка 2.10 трябва да насочва случаите къмспециалист; 5.2.12. От раздел I, точка 2.11 да насочва случаите към специалист.Може да прилага единствено точка 2.11.4; 5.2.13. От раздел I, точка 2.12 да познава диагностиката и да може дададе спешно първоначално лечение и да ги насочи към специалист; 5.2.14. От раздел I, точка 2.13 да познава и прилага 2.13.1 и 2.13.2, аостаналите случаи да се насочват към специалист; 5.2.15. От раздел I, точки 2.14 и 2.15 - диагностика и насочване къмспециалист.
6. Интердисциплинарни дейности с дефиниране границите на отговорност ивзаимодействие. Специалността "Детска дентална медицина" включваследните интердисциплинарни дейности: 6.1. Със специалност "Детска психология": При случаи на деца совладяеми ментални и психични проблеми специалистът по детска денталнамедицина съвместно със специалист по детска психология трябва да можеда насочи поведението на детето към намаляване на тревожността исъпричастност към денталното лечение и орална превенция. 6.2. Със специалност медицинска генетика - изработване на родословнодърво и генетичен анализ. 6.3. Със специалност "Детски болести". 6.4. Със специалност "Ортодонтия". Специалистът по детска денталнамедицина трябва да може да прави скринингова диагностика на ортодонтскивредни навици и аномалии по раздел I, точка 2.17 и насочване заортодонтско лечение към специалист по ортодонтия. 6.5. Със специалност "Пародонтология". Специалистът по детска денталнамедицина трябва да може да направи оценка на периодонтален статус,скринингова периодонтална диагностика, профилактика и неоперативнолечение на периодонталните заболявания в детско-юношеска възраст пораздел I, точка 3.2 и да определи индикациите за намесата напародонтолог специалист при тежки периодонтални увреждания инеобходимост от хирургично пародонтално лечение. 6.6. Със специалност "Орална хирургия". Специалистът по детска денталнамедицина трябва да умее да оценява при децата усложненията наапикалните периодонтити, засягащи костта, меките тъкани и общотосъстояние, които изискват намесата на специализирана хирургична помощ,усложнени екстракции, съмнение за неопластични и хиперпластичнипроцеси, изискващи хирургична намеса, заболявания на слюнчените жлези ирегионалните лимфни възли в областта на главата. 6.7. Съвместно с хирургичен и анестезиологичен екип специалистът подетска дентална медицина след изкаран квалификационен курс за лечениена деца под обща анестезия трябва да може да проведе дентално лечениена дете със специални нужди. 6.8. Със специалисти по хематология, имунология, инфекционисти ипедиатри специалистът по дентална медицина трябва да уточнява оралнидиагностични и лечебни проблеми при деца с общи заболявания, както идеца с орални заболявания, придружени от системна симптоматика: 6.8.1. Степента на участие на специалиста по детска дентална медицина иучастието на различните специалисти трябва да се определя според типазаболяване; 6.8.2. Специалистът по дентална медицина трябва да може да направиклинична оценка и диференциална диагностика на оралните прояви насъответното заболяване и да участва в симптоматичното лечение наоралните прояви на заболяването; 6.8.3. Общото заболяване се лекува от съответния специалист. Раздел II Изисквания към лечебните заведения за упражняване на специалността "Детска дентална медицина"
1. Задължителни изисквания: 1.1. Видове лечебни заведения. Детският дентален лекар извършвасамостоятелна или екипна профилактична и лечебна дейност на деца във: 1.1.1. Лечебни заведения за извънболнична помощ; 1.1.2. Лечебни заведения за болнична помощ. 1.2. Изисквания към материално-техническата базата в лечебнотозаведение за осъществяване на специалността "Детска дентална медицина": 1.2.1. Архитектурно-технологични изисквания. Помещенията, в които ще се практикува детска дентална медицина, трябвада отговарят на нормативноустановените в страната изисквания. В тяхтрябва да има обособен кът за психологична подготовка на детето заденталното лечение, провеждане на профилактика, мотивация и обучение заправилни орално-хигиенни грижи; 1.2.2. Оборудване и апаратура. Освен стандартното оборудване запрактикуване на дентална медицина задължително изискване е: 1.2.2.1. Наличието на допълнителен детски стол (подложка) към денталниястол за настаняване на детето; 1.2.2.2. Наличие на скалер; 1.2.2.3. Наличие на апекслокатор; 1.2.3. Наличие на инструментариум. Детският дентален кабинет трябва дае снабден със: 1.2.3.1. Набор за спешна медицинска помощ и телефон за връзка принеобходимост от спешна медицинска помощ; 1.2.3.2. Тестове за определяне на индивидуален риск за развитие накариес и мотивация - тест за буферен капацитет на слюнка и тест за S.mutans и Lactobacilli; 1.2.3.3. Набор от турбинни борчета за микроинвазивно препариране накавитети; 1.2.3.4. Детски кофердами; 1.2.4. Лекарствени продукти и медицински изделия: 1.2.4.1. Калциево-хидроокисни препарати за лечение на зъби снезавършено кореново развитие; 1.2.4.2. Глас-йономерни цименти и компомери за обтурации; 1.2.4.3. Разнообразен набор от средства за локална флуорна профилактика(разтвори, гелове, лакове, пяна); 1.2.4.4. Средства за реминерализираща терапия; 1.2.4.5. Четки и пасти за орална хигиена; 1.2.4.6. Средства за визуализиране на зъбната плака; 1.2.4.7. Силанти; 1.2.5. Външни услуги: 1.2.5.1. Връзка с център за спешна медицинска помощ; 1.2.5.2. Връзка с медико-диагностична лаборатория (за извършване нагенетични, хематологични, микробиологични, вирусологични и другиизследвания); 1.2.5.3. Връзка с медико-техническа лаборатория; 1.2.5.4. Връзка с лечебно заведение, осъществяващо дейности по денталнаи орална физиотерапия; 1.2.5.5. Връзка с лечебно заведение, осъществяващо рентгенографскиизследвания. 1.3. Кадрово обезпечаване Специалността "Детска дентална медицина" се осъществява от магистър подентална медицина със специалност по детска дентална медицина.Специалистът може да упражнява дейността самостоятелно или в екип,включващ и медицинска сестра. 1.3.1. Отговорен за прилагане на стандарта е лекарят по денталнамедицина със специалност "Детска дентална медицина". Той има зазадължение: 1.3.1.1. Да осъществява пълния обем дейности на специалността "Детскадентална медицина", раздел I, т. 2 и 3; 1.3.1.2. Да осъществи контакт с детето и неговите родителите засъбиране на изчерпателна анамнеза и обяснение на конкретнителечебно-профилактични процедури, които се налага да бъдат изпълнени; 1.3.1.3. Да получи съгласно нормативноустановения ред информираносъгласие за предстоящата профилактично-лечебна дейност; 1.3.1.4. Да регистрира и поддържа база данни от направените прегледи,лечебно-профилактични програми, контролни и прогнозни резултати завсеки отделен пациент; 1.3.1.5. Да осъществява контрол върху работата на медицинската сестраили друг помощен персонал, ако има такъв; 1.3.1.6. Да следи за спазване на хигиенните норми в лечебното заведениеи да осъществява превенция на кръстосани инфекции; 1.3.1.7. Да защитава правата на своите пациенти, свързани срегламентираната от специалността дейност; 1.3.2. Медицинската сестра, включена в екипа на лекаря по денталнамедицина, е длъжна: 1.3.2.1. Да познава основните профилактични, диагностични и лечебниметодики (с цел осигуряване на необходимите на лекаря по денталнамедицина инструментариум, материали, лекарствени продукти, медицинскиизделия и др.); 1.3.2.2. Да следи за документацията и регистрацията на всеки пациент; 1.3.2.3. Да поддържа базата данни, свързана с лечебно-профилактичнатадейност в кабинета; 1.3.2.4. Да притежава нужните психо-социални умения за работа с деца вдентален кабинет; 1.3.2.5. Да участва активно в мотивацията на детето и родителите заподдържане на орално здраве; 1.3.2.6. Да участва в процеса на моделиране на поведението на детето заактивно участие в денталното лечение; 1.3.2.7. Да прилага профилактично-мотивационни програми върху децатапациенти и провежда разяснителна работа с децата и техните родители повъпросите на оралното здраве и профилактиката; 1.3.2.8. Да следи за осъществяване хигиенните норми, дезинфекцията иантисептиката в лечебното заведение; 1.3.2.9. Да следи за спазване на изискванията за управление набилогичните и битови отпадъци; 1.3.2.10. Да осигурява връзка с лечебните заведения по т. 1.2.5 отраздел II; 1.3.3. Отговорности на лекаря по дентална медицина без специалност илисъс специалност "Обща дентална медицина" - той може да осъществявадейностите по раздел I, подточка 5.2.
2. Допълнителни изисквания за осигуряване по-високо качество ивъвеждане на нови дентални технологии, методика и апаратура, коитоотговарят на европейските стандарти. 2.1. Допълнителни изисквания към лечебното заведение: 2.1.1. Отделно помещение за психологическа подготовка на детето заденталното лечение, провеждане на профилактика, мотивация и обучение заправилни орални грижи. В помещението трябва да има не по-малко от двемивки и поне една от тях да е на ниво, позволяващо дете на възрастмежду 3 и 5 години да мие зъбите си и да се самонаблюдава на огледало,поставено над нея. В помещението трябва да бъдат обособени два къта: 2.1.1.1. Кът за психологическа подготовка на детето за денталнолечение; 2.1.1.2. Кът за провеждане на профилактика, мотивация и обучение заправилни орални грижи. 2.1.2. Наличие на DVD плеър или компютър с необходимите материали замотивация и обучение на децата в орално здраве (част от задължителнатаорална профилактика); 2.1.3. Интраорална камера и монитор за самонаблюдение при профилактичнии хигиенни процедури; 2.1.4. Наличие на агитационни материали за родители и деца с целобучение, мотивация и самоконтрол за поддържане на оралното здраве. 2.2. Допълнителни изисквания към апаратурата за осигуряване на висококачество и европейски стандарти: 2.2.1. Софтуерни продукти и печатни материали за орална здравнапромоция; 2.2.2. Апарат за електроодонтодиагностика; 2.2.3. Апаратура за ранна диагностика на кариеса (DIAGNOdent,фиброоптична трансилюминация - FOTI, електронен кариес метър и др.); 2.2.4. Апарат за Air abrasion; 2.2.5. Инструмент Air flow; 2.2.6. Лазер за дентално препариране и лечение на периодонталниструктури и орална лигавица; 2.2.7. Апарат за озонотерапия. Раздел III
Реализация на специализираната дентална медицинска дейност - отговорности и задължения
1. Изисквания към профилактиката (компетентност по нива наквалификация): 1.1. Изисквания към лекаря по дентална медицина със специалност "Детскадентална медицина" в процеса на осъществяване на профилактиката: Специалистът по детска дентална медицина реализира пълния обем напрофилактиката на оралните заболявания по раздел I, точка 2, подточка2.3. 1.2. Изисквания към лекаря по дентална медицина без специалност или съсспециалност "Обща дентална медицина" в процеса на осъществяване напрофилактиката: Прилага се раздел I, т. 5.2.2. 1.3. Изисквания към медицинската сестра в процеса на осъществяване напрофилактиката: Взема участие в процеса при спазване на изискванията на раздел II, т.1.4.2.
2. Изисквания към диагностичния процес: 2.1. Изисквания към специалиста по детска дентална медицина. Прилагацялостната диагностична гама на оралните заболявания в детска възраст,посочена в раздел I, т. 2, 3 и 4; 2.1.1. Диагностичен преглед на детето (с участие на родител) заустановяване на оралното му здраве, оценка на оралната рискова среда,ниво на потребности, съпричастност към дентално лечение и профилактика. 2.1.1.1. Първичен преглед на детето, който може да бъде за спешносъстояние: 2.1.1.1.1. Състояния със спонтанна болка от зъбен произход; 2.1.1.1.2. Орални травми със засягане на зъбите; 2.1.1.1.3. Орални оплаквания със засягане на общото състояние на детето(висока температура и общо неразположение, вялост); 2.1.1.1.4. Орални мукозни лезии със засягане на общото състояние надетето (висока температура и общо неразположение, вялост); 2.1.1.1.5. Акутна периодонтална патология (улцеро-некротичнигингиво-стоматити). 2.1.1.1.6. При всички останали спешни състояния с орални оплакванияспециалистът по детска дентална медицина извършва необходимия минимумот изследвания за оформяне на диференциалната диагноза и за уточняванена диагнозата и насочва пациента за оказване на квалифицирана помощ приспешното състояние. 2.1.1.2. При неспешно състояние за цялостна санация или за специфиченпроблем, свързан със зъбна, периодонтална или мукозна патология, сеизвършват диагностични процедури за определяне на спешност (анамнеза,рентгенография и др.). 2.1.1.2.1. Пълен орално-диагностичен преглед, включващ обща и оралнаанамнеза; 2.1.1.2.2. Общ и орален статус; 2.1.1.2.3. Определяне категорията поведение на детето и нуждата отпсихологично повлияване; 2.1.1.2.4. Определяне риска за развитие на кариес и периодонталнизаболявания; 2.1.2. Диагностика на рисковата орална среда за развитие на кариес вдетска възраст чрез оценка на риска; 2.1.2.1. Диагностициране на индивидуалните рискови фактори; 2.1.2.2. Диагностициране на индивидуалните протективни фактори; 2.1.3. Диагностика на рисковата орална среда за развитие напародонтални заболявания; 2.1.4. Диагностика на кариеса на ранното детство - рисково поведение намайката при отглеждане на кърмачето за възникване на кариес на раннотодетство; 2.1.5. Диагностика на обратими от необратими кариесни лезии; 2.1.6. Диагностика на стадиите на емайлов кариес; 2.1.7. Диагностика на стадиите на дентинов кариес и тези, които саобратими; 2.1.8. Диференциална диагностика между дълбока фисура и кариозна лезия; 2.1.9. Диагностициране на активни от неактивни кариозни лезии; 2.1.10. Познаване на диагностичните критерии за прилагане нанеоперативно превантивно, микроинвазивно и превантивно оперативнолечение на кариозните лезии на постоянните зъби; 2.1.11. Диагностициране на кариозни от некариозни лезии: 2.1.11.1. Диференциална диагностика между кариес и флуороза; 2.1.11.2. Моларо-инцизивна хипоминерализация; 2.1.11.3. Диагностициране на зъбни дисплазии: 2.1.11.3.1. Диференциална диагностика между наследствени, вродени ипридобити зъбни дисплазии: 2.1.11.3.2. Диференциална диагностика между хипоплазии ихипоминерализации; 2.1.11.3.3. Диференциална диагностика между хипоминерализации ихипоматурации; 2.1.11.3.4. Диагностика на пигментации; 2.1.11.4. Диагностициране на Търнерови дисплазии; 2.1.11.5. Диференциална диагностика между единични хипоминерализационнипетна и зъбен кариес; 2.1.12. Диагностициране и диференциална диагностика между плаковопредизвикан гингивит, плаково предизвикан, но повлиян от общи болести инеплаково предизвикан гингивит; 2.1.13. Диференциране на катарален от пролиферативен и улцеронекротиченгингивит: 2.1.13.1. Диференциална диагностика между остър и хроничен катараленгингивит; 2.1.13.2. Диференциране на вирусните гингивални изяви; 2.1.13.3. Диференциране на едематозна от хипертрофична форма напролиферативния гингивит; 2.1.13.4. Диференциране на медикаментозно повлияните гингивити; 2.1.13.5. Диференциране на улцеронекротичните изяви по гингивата: 2.1.13.5.1. Остър улцеронекротичен гингивостоматит; 2.1.13.5.2. Кръвни заболявания с улцерозни изяви по гингивата - остри ихронични левкози; 2.1.13.5.3. Инфекциозна мононуклеоза. 2.1.14. Диференциална диагностика между гингивит и пародонтит; 2.1.15. Диференциране на плаково предизвикан пародонтит от агресивнитепародонтити с ранно начало; 2.1.16. Да познава диференциалната диагностика между препубертален иювенилен пародонтит; 2.1.17. Диференциране на ювенилен от бързо прогресиращ пародонтит; 2.1.18. Познаване на симптома пародонтит при общи болести и синдроми; 2.1.19. Диференциална диагностика между различните лезии по оралнаталигавица: 2.1.19.1. Диференциална диагностика между макули и папули; 2.1.19.2. Диференциална диагностика между везикуло-ерозивни лезии, афтии улцери; 2.1.19.3. Познаване на вирусните изяви по оралната лигавица в детскавъзраст: 2.1.19.3.1. Диференциране на вирусните изяви от първична и вторичнасреща с вируси; 2.1.19.3.2. Диагностициране на острия херпетичен гингивостоматит -диференциална диагностика; 2.1.19.4. Диференциране на афтозните лигавични изяви в детска възраст: 2.1.19.4.1. Диференциална диагностика на вулгарни, малки и големи афти; 2.1.19.4.2. Диференциална диагностика между афти и афтози; 2.1.20. Диагностициране на кандидозни изяви по оралната кандидоза: 2.1.20.1. Диференциална диагностика между псевдомембранозна, атрофичнаи пролиферативна кандидоза; 2.1.20.2. Диагностициране на млечницата при кърмачета; 2.1.20.3. Познаване на общите болести, довеждащи до орална кандидоза; 2.1.20.4. Познаване на топографските изяви на кандидозата; 2.1.21. Познаване и диагностициране на общи заболявания и синдроми,изявяващи се с промени по оралната лигавица. 2.2. Изисквания към лекар по дентална медицина без специалност или съсспециалност "Обща дентална медицина": 2.2.1. Да диагностицира кариеса на ранното детство; 2.2.2. Да диагностицира кариеса на временните зъби; 2.2.3. Да диагностицира пулпити и периодонтити на временните зъби: 2.2.3.1. Да диагностицира спешните състояния при екзацербация нахроничните процеси; 2.2.4. Да познава показанията и противопоказанията за екстракция навременните зъби; 2.2.5. Да познава диагностиката на кариозния процес; 2.2.6. Да познава диагностиката на обратимите кариозни лезии припостоянните зъби; 2.2.7. Да диагностицира некариозните лезии; 2.2.8. Да диагностицира обратими от необратими пулпити на постояннитедетски зъби; 2.2.9. Да диагностицира пулпитните възпаления на постоянни зъби снезавършено кореново развитие - спешни състояния на екзацербация нахронични пулпити; 2.2.10. Да диагностицира периапикални възпаления при зъби с незавършенокореново развитие - спешни състояния при екзацербация на хроничнипериапикални възпаления; 2.2.11. Да диагностицира травми на временното и постоянното съзъбие: 2.2.11.1. Да диагностицира случаите, изискващи спешна намеса; 2.2.11.2. Да диагностицира състояние на загуба на съзнание следтравмата; 2.2.11.3. Да диагностицира състояние на шок след травмата; 2.2.12. Да диагностицира и прави диференциална диагноза между плаково инеплаково зависими гингивити - да диагностицира плаковозависимигингивити, модифицирани от общи болести; 2.2.13. Да диагностицира периодонтити с ранно начало в детска възраст; 2.2.14. Да диагностицира вирусни изяви по оралната лигавица; 2.2.15. Да диференцира везикуло-ерозивни, афтозни и улцерозни изяви пооралната лигавица.
3. Изисквания към лечебния процес (прилагани методики, включващисъответните минимални обеми дейности, задължително осигуряващикачество): 3.1. Изисквания към лекар по дентална медицина със специалност "Детскадентална медицина": 3.1.1. На базата на проведената оценка на риска за развитие на кариесасе изработва индивидуален план на лечение, включващ: 3.1.1.1. Индивидуална профилактична програма: 3.1.1.1.1. Мерки за редуциране на рисковите фактори; 3.1.1.1.2. Мерки за подсилване на протективните фактори; 3.1.1.2. Индивидуален лечебен план: 3.1.1.2.1. Временна стабилизация на всички нелекувани необратимикариозни лезии; 3.1.1.2.2. Неоперативно превантивно лечение на всички обратими емайловилезии по методиката за лечение на D1a, D1b, D2 по гладки емайловиповърхности; 3.1.1.2.3. Неоперативно превантивно лечение на всички обратими емайловилезии по методиката за лечение на D1a, D1b, D2 по фисури, ямки и бразди; 3.1.1.2.4. Неоперативно превантивно лечение на всички обратими емайловилезии по методиката за лечение на D3a по гладки емайлови повърхности,включително по медиалната апроксимална стена на първи постоянен поларпри наличие на директен достъп; 3.1.1.2.5. Микроинвазивно превантивно лечение на малки, ограничениединични или множествени кариозни лезии по фисури, ямки и бразди; 3.1.1.2.6. Превантивно оперативно лечение при всички по-големи фисурниили апроксимални дефекти; 3.1.1.2.7. Биологично лечение на обратими пулпити на постоянни детскизъби - индиректно покритие, директно пулпно покритие, виталнапулпотомия; 3.1.1.2.8. Ендодонтско лечение на необратими пулпити на постояннидетски зъби с незавършено кореново развитие (по методиката начастичната пулпектомия за постигане на апексгенезус); 3.1.1.2.9. Ендодонтско лечение на периапикални остеити на постояннидетски зъби с незавършено кореново развитие (методика за апексфикацио); 3.1.1.2.10. Ендодонтско лечение на пулпити и периодонтити на постояннидетски зъби със завършено кореново развитие (рутинна пулпектомия); 3.1.1.2.11. Лечение на пулпити на временни зъби по описаните методики(индиректно покритие, витална пулпотомия, пулпектомия); 3.1.1.2.12. Лечение на периодонтити на временни зъби (пулпектомия); 3.1.1.2.13. Лечение на гингивални заболявания; 3.1.1.2.14. Лечение на периодонтити с ранно начало; 3.1.1.2.15. Лечение на лигавични заболявания; При необходимост пациентът се насочва за специализирани орални,лабораторни и медицински изследвания за уточняване на диагнозата). 3.2. Изисквания към лекар по дентална медицина без специалност или съсспециалност "Обща дентална медицина": 3.2.1. Лечение при спешно състояние: 3.2.1.1. Състояния със спонтанна болка от зъбен произход; 3.2.1.1.1. Екзацербирал пулпит на временни зъби (под анестезия -пулпектомия); 3.2.1.1.2. Екзацербирал периодонтит на временни зъби - създаваневъзможност на оттичане на ексудата (разкриване на пълпна камера ипочистване на канали, при абсцедиране - инцизия, антибиотично лечение); 3.2.1.1.3. Екзацербирали пулпити на постоянни зъби с незавършенокореново развитие - под анестезия се извършва частична пулпектомия,промивка с антисептични и противовъзпалителни разтвори, вложка спротивовъзпалителна паста и насочване за лечение към специалист; 3.2.1.1.4. Екзацербирал периапикален периодонтит на постоянен зъб снезавършено кореново развитие - отток на ексудата (при абсцедиранеинцизия), антибиотично лечение и насочване към специалист запродължаване на лечението; 3.2.1.1.5. При травми със засягане на зъбите - спешна помощ и насочванеза продължаване на лечението към специалист; 3.2.1.1.6. Орални оплаквания със засягане на общото състояние на детето(висока температура и общо неразположение, вялост) - спешна помощ инасочване към специалист за лечение; 3.2.1.1.7. Орални мукозни лезии със засягане на общото състояние надетето (висока температура и общо неразположение, вялост) - спешнапомощ и насочване към специалист за лечение; 3.2.1.1.8. Акутна пародонтална патология (улцеронекротичнигингиво-стоматити) - спешна помощ и насочване към специалист за лечение; 3.2.2. Лечение при неспешни състояния: 3.2.2.1. При кариес на ранното детство оказване на спешна помощ инасочване за лечение към специалист; 3.2.2.2. Рутинно оперативно лечение на кариеса на временните зъби; 3.2.2.3. Рутинно лечение на пулпити и периодонтити на временни зъби.При неуспех - насочване за лечение към специалист; 3.2.2.4. При установяване на висок риск за развитие на кариес или примножествени кариозни лезии насочване към специалист за изследване нарисковата орална среда и изработване на програма за моделиране наоралната среда и лечебен план. Лечението (неоперативно превантивно,микроинвазивно, превантивно оперативно на кариозните лезии на постояннидетски зъби) може да се продължи от неспециалист само при постояненконтакт със специалиста и при стриктно спазване на лечебния план ипосочените методики. Във всички други случаи лечението се провежда отспециалист; 3.2.2.5. Всички пулпити на постоянни детски зъби се насочват за лечениекъм специалист; 3.2.2.6. Лечение на плаково предизвиканите гингивити; 3.2.2.7. Всички плаково предизвикани, но модифицирани от общи болестигингивити и неплаково предизвиканите се насочват за лечение къмспециалист; 3.2.2.8. Всички периодонтити с ранно начало се насочват за лечение отспециалист; 3.2.2.9. Всички заболявания на лигавицата в детска възраст се насочватза лечение от специалист; 3.2.2.10. Всички деца, изискващи лечение под пълна наркоза, се насочватза лечение в специализирани клиники. Раздел IV
Показатели за оценяване качеството на специализираната дентална медицинска дейност
1. Общи критерии по хода на изпълнение на процеса 1.1. Оценъчно ниво на задължителните базови условия: 1.1.1. Професионална квалификация и контрол върху нея; 1.1.2. Ефикасност и ефективност на профилактичната дейност; 1.1.3. Ефикасност и ефективност на лечебната дейност; 1.1.4. Ефикасност и ефективност на повлияването на поведението надетето в денталния кабинет; 1.1.5. Превес на превантивното неоперативно и превантивното оперативнолечение спрямо оперативното; 1.1.6. Постигната асептика и антисептика; 1.1.7. Специфични условия, осигуряващи защита на медицинските инемедицинските специалисти - стандартна защита за работа в клиничниусловия: 1.1.7.1. Да имат имунизация срещу хепатит; 1.1.7.2. Да работят с ръкавици и маска; 1.1.7.3. Кабинетът да е снабден с дезинфекционните разтвори заобработка на дребен инструментариум и повърхности. 1.2. Оценъчно ниво на задължителните апаратура, инструментариум,лекарствени продукти и медицински изделия; 1.3. Оценъчно ниво на информационната осигуреност; 1.3.1. Професионална квалификация и контрол върху нея; 1.3.1.1. След получаване на специалност по детска дентална медицинаспециалистът трябва да преминава през курсове и индивидуални програмиза повишаване на квалификацията, за които трябва да притежавасертификати; 1.3.1.2. Да посещава наши и международни научни форуми по детскадентална медицина за повишаване на квалификацията.
2. Специфични критерии по хода на изпълнение и от резултатите отдейността 2.1. Състояние на медицинската документация на случаите: Налична документация за лекуваните пациенти-анамнеза, статус, оценка нариска за развитие на кариес и пародонтални заболявания, индивидуалнапрофилактична програма, индивидуален лечебен план, отчитане нареализираната профилактична и лечебна дейност, документ за информираносъгласие за провеждане на профилактичната програма и лечебния план. 2.2. Резултативен годишен обем специализирана дейност: 2.2.1. Реализиране на критерии за безопасност при проведеното лечение; 2.2.2. Удоволетвореност на пациентите - доверие и комфорт; 2.2.3. Равнопоставеност на пациентите (социална справедливост); 2.2.4. Достъпност на пациентите до специалиста и своевременност напровежданото лечение; 2.2.5. Адекватност на проведеното лечение според задължителнитеметодики; 2.2.6. Краен резултат - реално и доказуемо подобряване на оралниястатус. 2.3. Съотношение на поставените диагнози към резултата от лечението: 2.3.1. Снимков материал за обратно развитие на обратими кариозни лезии; 2.3.2. Снимков материал за проведено лечение и естетичнивъзстановявания; 2.3.3. Рентгенографско документиране на резултатите от лечението; 2.3.4. Анкетирано удовлетворение - специфични права и задължения надетето пациент, потребител на медицински услуги в областта наспециалността по детска дентална медицина. 2.4. Външно оценяване на качеството.
Свързани продукти
ЧАНТА ЗА СПЕШНА ПОМОЩ MULTY ELITE BAGS EB - 06.012 ТЪМНО СИВА
ЛЕКАРСКА ЧАНТА ELITE BAGS CITY EB-00.015
Безплатна доставка за България!ПРАКТИЧЕСКИ НАРЪЧНИК ПО ОТОРИНОЛАРИНГОЛОГИЯ
ЧАНТА ЗА СПЕШНА ПОМОЩ ELITE BAGS EM - 13.001 ЧЕРВЕНА
Безплатна доставка за България!ФАРМАКОЛОГИЯ - УЧЕБНИК И УЧЕБНА ТЕТРАДКА ЗА СТУДЕНТИ - СТЕФКА ВЪЛЧЕВА - КУЗМАНОВА
МАЛКА МЕДИЦИНСКА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ ЗА ВСЕКИ - Д-Р ПЕТЯ АРНАУДОВА - ИЗТОК - ЗАПАД
Файлове за сваляне към НОРМАТИВНИЯТ АКТ
Свързани статии
- Как да облекчим болката в зъба у дома
- Натурални средства подпомагащи лечението на пародонтоза
- Д-р Георги Стоянов Хараланов
- Домашни средства срещу цистит при деца
- д-р Илина Петрова Кръстева
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- д-р Васил Иванов Иванов
- Д-р Бойка Иванова Серафимова-Димитрова
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- Природни средства срещу зъбен камък
Коментари към НАРЕДБА № 51 от 26.11.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Детска дентална медицина"