Оксфордски университет
Международни организации
Оксфордският университет (University of Oxford) е най-старото висше учебно заведение във Великобритания и в англоезичния свят. В наши дни той е запазил и поддържа репутацията на един от най-уважаваните и престижни университети в света.
Притежавайки статут на уникална и историческа институция, Оксфорд, както най-често е наричано учебното заведение, има претенциите да претендира за 9 века съществуване. Счита се, че рождената му година е 1096 г., когато под някаква форма започва да се преподава в Оксфорд. От 1167 г. нататък стартира сериозното развитие на британския университет като учебен център, след като заради скарване с Томас Бекет Хенри II пуска заповед за забрана английски студенти да посещават Парижкия университет.
Днес Оксфорд разполага с мащабни и нови изследователски възможности в естествените и приложните науки, в това число и медицината. През миналия и настоящия век висшето училище подобрява и укрепва традиционната си роля на международно ядро за обучение и форум за интелектуален дебат.
Мисия и дейност на университета
- Отдели и факултети
- Колежи
- Университет
- Общества
- Градини, музеи, библиотеки
- Издателство
- Отдел за продължаващо обучение
Мисия и дейност на университета
Приоритетите, около които се обединява Оксфордският университет със всички свои отдели, факултети и колежи, са напредък и развитие на обучението посредством изследвания и преподаване, както и разпространяването на познанията и науката по всякакъв начин.
Областите, към които са насочени усилията и ангажиментите на висшето училище, са образование, проучвания, човешки ресурси, партньорства и ресурси. В стратегическия план на институцията до 2024 г. те са на челно място.
Образование
В сферата на образованието университетът осигурява и ще продължава да осигурява качество и опит, които дават на студентите умения, ценности и интелектуална дисциплина. Благодарение на тези качества те ще имат възможност да допринасят за благото на обществото.
- Оксфордският университет се ангажира да приема студенти, които имат забележителен академичен потенциал независимо от техния произход. За целта от висшето училище планират да засилят и разширят дейностите, с които ще обхващат бъдещите си възпитаници, като ще продължава да бъде водеща строгата оценка на тяхната ефективност. Ще се работи и по подобряването на процесите за прием на студенти и магистри, за да се предоставят равни възможности на всички кандидати. По този начин ще се повиши и ефективността и качеството на услугата. За да подобрява и увеличава интелектуалния си капацитет, от Оксфорд ще преразгледат финансирането, отделено за подкрепа на най-способните студенти, обучаващи се следдипломно, и изследователи. Чрез увеличаването на финансовите средства за тази цел ще повишат дела на докторантите, които ще са на пълна издръжка.
- Следващият ангажимент, който поема висшето учебно заведение, е гаранцията, че университетът така подготвя своите възпитаници, че те се отличават независимо с какво се занимават. Това се постига с отличителен подход, какъвто Оксфорд има към бакалавърското и следдипломното обучение. От университета се ангажират да работят за редуциране на пропуските и ще въведат по-голямо разнообразие в оценяването. За институцията е от голямо значение благополучието на студентите и заради това стремежът й е да им предоставя най-добрите възможности, за да се отличат. За тази цел е от значение партньорството между отделните факултети, колежи, академични департаменти и централни служби. Чрез неговото постигане се осигурява необходимата социална подкрепа, от която студентите имат нужда, за да се развиват. Друго, на което ще се наблегне, е предоставянето на възможности на студентите чрез и извън учебната програма да развият личните и придобитите си умения. Увеличаването на платените стажове и шансовете за работа в Обединеното кралство и в чужбина допълнително предоставят шансове за развитие и подготовка за една бъдеща кариера.
- Третият ангажимент, който поема Оксфордският университет в областта на образованието, е да съхрани и обогати още повече академичната среда в учебното заведение. Специфичният начин на преподаване - лично наблюдение и подкрепа, богати учебни ресурси като библиотеки, колекции, музеи, преподаватели от най-висок ранг - всичко това е сред традициите на Оксфорд. То е подплатено с въвеждането на иновации, най-добри практики и високи постижения, които отговарят на днешните възможности и утрешни предизвикателства. От висшето училище насърчават разработването на нови курсове и сфери на обучение, за да отговорят на нуждите на съвременните студенти и на напредъка в различните науки.
- В плановете на университета влиза да увеличат приема на студенти в бакалавърската степен на обучение с до 200 на година в области като биомедицински науки, инженерство, икономически и компютърни науки. Към 2024 г. да се повиши приема на следдипломни студенти с до 450 души на година, а броят на следдипломните изследователи - с до 400 годишно. Платените стажове до 2024 г. да нараснат с още 2000 за студенти от всички нива.
Проучвания
Оксфордският университет е добре познат със своите изследвания, научни постижения и в него работят едни от най-талантливите учени и стипендианти от цял свят. Обхватът на изследванията и връзките между различните дисциплини насърчават напредването в знанията, креативността и иновациите.
- Целите, които си поставят от университета по отношение на проучванията, са да стимулират и да дават възможност за амбициозни изследвания с изключително качество. Учените, работещи в учебното заведение, имат свободата да проучват различни значими проблеми, без значение дали работата им е продиктувана от любопитство или от предизвикателство. Широчината и дълбочината на експертизата в различните дисциплини в Оксфорд позволява на специалистите да диктуват дневния ред в областта на хуманитарните, социалните и други науки, както и да сформират международни и междудисциплинарни екипи за решаването на сериозни проблеми, възникващи в нашето съвремие.
- От висшето учебно заведение инвестират в хората, в изследователската среда и по този начин осигуряват благоприятни условия за извършването на проучванията. Така университетът привлича най-способните и талантливи учени и желаещи да се обучават.
- От висшето училище имат усещането и съзнанието, че дейността им влияе и помага за настъпването на ново разбиране за света, което ще доведе до обществени, културни, икономически и политически промени. В същото време университетът е изтъкан от традиции и е здраво свързан с местната и национална реалност. Стремежът е да увеличат максимално социалните, икономическите и културни ползи, резултат от провежданите изследвания, на регионално, национално и световно ниво.
- Стратегията на Оксфорд предвижда подобряване на възможностите и подкрепата за изследователи в началото на своя трудов път; увеличаване на обхвата и мащаба на изследователския фонд на университета; инвестиране както в човешки ресурс, така и в имоти, колекции, информационни технологии, библиотеки, оборудване; поддържане на тесни връзки с бизнеса, неправителствени организации; стимулиране на предприемаческия дух и среда сред служители и студенти.
Човешки ресурс
От изключително значение за успеха и развитието на Оксфордския университет са хората, човешкият ресурс. Независимо дали става въпрос за служители от академичните, изследователските, професионалните или помощните среди, те са в основата на неговия успех. Целите пред ръководните звена е да продължават да търсят, привличат, набират и подкрепят талантливи хора и да предлагат отворена, разнообразна, приобщаваща и справедлива среда, която да им дава възможност да се развиват.
- От университета набират и се стремят да задържат най-добрите служители чрез стабилни, конкурентни и прозрачни възнаграждения и пенсионни осигурявания.
- Висшето учебно заведение залага на разнообразието по отношение на култура, раса, социален статус и поддържа учебна, работна и социална среда, в която се зачитат правата и достойнството на служителите, преподавателите и студентите. Работи се за отстраняването на пречки от различен характер, които биха могли да попречат на тяхната дейност и успех.
- Професионалното и личното развитие имат огромно значение, те са основата, на която човек стъпва, когато цели да разгърне пълния си потенциал. За да увеличат служителите и възпитаниците на университета приноса си към университета, от своя страна той ги стимулира да взимат участие в планирането на собственото си лично развитие, популяризира програмите, предназначени за тази цел, предлага специална подкрепа на изследователите още на старта на тяхнат кариера.
Партньорства
Оксфордският университет работи с публични, доброволни, частни и търговски организации и по този начин цели да засили обществената ангажираност, обмена на знания и на иновационна култура. Така образованието и изследванията, които предоставя висшето училище, ще бъдат в още по-голяма полза и за още по-широк обществен кръг в регионален, национален и световен план.
- За изследователския успех на университета голяма роля играят предприемачеството и иновациите. Благодарение на тях учебното заведение и изобщо целият регион са разпознаваеми като място за възможности и притегателен център за изключителни изследователи и студенти. От Оксфорд планират да увеличат инвестициите в съвместната изследователска дейност с бизнеса, индустрията и други външни организации, ще засилят подкрепата са различни стартиращи фирми, произлезли от собствените изследвания на учебното заведение.
- Университетът ще бъде активен партньор по отношение на отворените стипендии, ще предоставя необходимите инструменти на изследователите, за да публикуват и споделят резултатите от своята работа.
- В международен план висшето училище ще продължава да поддържа и подобрява институционалните си връзки. Ще работят за запазване и увеличаване на достъпа до финансиране, ще обръщат внимание както на малки, така и на по-мащабни изследователски сътрудничества.
Ресурси
От решаващо значение за Оксфордския университет е той да остане устойчив за в бъдеще във финансово отношение, но също така и силно обърнат към грижата за околната среда.
- Ефективният контрол върху ресурсите на висшето учебно заведение е в основата на всички негови стремежи. Целта е университетът да управлява своите приходи и разходи гъвкаво и ефективно, за да може да реагира бързо на всякакви промени във външната среда на финансиране. Ангажиментът на висшето училище ще бъде защитата и увеличаването на потоците от доходи посредством диверсификация на източниците на приходи и изпълнението на амбициозна стратегия за развитие, която да привлича финансиране за основните дългосрочни академични дейности. Ще се работи за по-добро интегриране на поддържащите му звена, което ще гарантира получаването на отлични професионални услуги, допълващи преподаването и научните изследвания, които са на изключително ниво.
- Друг ангажимент на университета, търпящ развитие, е обновяването на инфраструктурата с нови, по-достъпни, устойчиви и щадящи природата сгради, отговарящи на нуждите на студентите и на изследователите. Към този приоритет се добавя и следващ, свързан с придвижването на студенти, преподаватели, служители и посетители - подобряване на местната среда, позволяващо използването на велосипеди, изграждане на пешеходни маршрути без трафик.
- Доразвиване на информационните системи, което ще позволи на студентите да подобрят цифровата си грамотност по отношение на откриване, оценка и създаване на информация с помощта на цифровите технологии. От особено значение за университета е да предостави инфраструктура, която да дава възможност на служителите, преподавателите и на студентите да комуникират ефективно, да споделят данни по сигурен начин и да си сътрудничат на регионално и глобално ниво.
>>> Кралска шведска академия на науките
Структура на университета
Оксфордският университет е независима институция, която е изградена от множество колежи, отдели, факултети и звена. В същото време и структурата му на управление е характерна и затвърдена вследствие дългата история на висшето училище.
- Академичен съвет - това е суверенният орган на университета и представлява своеобразен "парламент". Състои се от повече от 5000 членове, включващ академичен персонал, старши изследователи, ръководители и членове на други органи от структурата на учебното заведение, служители от бибилиотеките, администрацията, ИТ сектора и т.н. В отговорностите му влиза да приема промени в устава и правилника на университета; да избира членове на Съвета и други ръководни органи; да одобрява назначаването на заместник-ректора; да разглежда основни въпроси, представени от членове на Академичния съвет и др.
- Съвет - той е основният изпълнителен орган на университета. Членовате му наброяват 26 души, в това число и четирима, които са извън структурата на университета. Съветът ръководи и отговаря за академичната политика и стратегическото управление на висшето училище, за работата на администрацията, управлява финансите и собствеността на Оксфорд. Към този орган са изградени 5 комитета - Комитет по образованието, Комитет по персонала, Комитет по планирането и разпределението на ресурсите, Комитет по проучванията и изследванията и Комитет по общите цели.
- Ректор - той е предимно видна обществена личност, с доживотен мандат. Изпълнява ролята на титулярен ръководител на университета, оглавяващ всички големи церемонии.
- Заместник-ректор - неговият мандат е 7-годишен и е старши секретар на университета.
- Ресорни заместник-ректори - шестима на брой са и отговарят за областите "Развитие и външни работи", "Иновации", "Образование", "Хора и градини", "Библиотеки и музеи", "Планиране и ресурси", "Изследвания". Отделно има заместници без портфейл, които поемат задължения вместо заместник-ректора като председателстване на церемонии, на комисии и др.
Отдели и факултети
Подразделенията, факултетите и изследователските центрове на университета са разпределени в 4 големи академични отдела - Хуманитарни науки, Медицински науки, Математика, физика и науки за живота и Социални науки. Този по хуманитарни науки събира в себе си 9 факултета и училището по изкуства Ръскин (Ruskin). Те са едни от най-големите в световен план, предлагат образование по музика, изобразително изкуство, древни и съвременни езици, различни изкуства и др. Отделът по Математика, физика и науки за живота обединява 9 факултета и обхваща пълния спектър от математически, инженерни, изчислителни и науки за живота. Освен обучение, предлагат провеждането на изследвания и авангардна приложна работа. Отделът по медицински науки е най-големият от четирите и е международно признат като център за най-високо ниво постижения по отношение на биомедицинските и клинични изследвания и преподаване. Отделът по социални науки обединява факултети и училища, в които се разглеждат и преподават теми като управление на ресурси, миграция, бедност и развитие, глобално управление и др. И четирите отдела са класирани на първо място в света за 2022 г. в своята област по отношение на качество на предлаганите обучение и проучвания.
Колежи
Общият им брой е 39, независими са и имат собствено ръководство. Свързани са с университета посредством федерална система. Всеки колеж има устав, одобрен от Частния съвет, съгласно който управляват главният ръководител и управителен орган, състоящ се от известен брой членове, някои от които заемат и университетски постове. Отделно има постоянни частни зали, чийто брой е 5. Те са създадени от различни християнски подразделения и до днес са запазили религиозния си характер. Колежите имат свое обединение, наречено Конференция, и то представлява общите им интереси в Съвета, в комисиите и в четирите академични отдела. Служи и като орган, посредством който колежите дискутират, вземат решения и разрешават различни проблеми. Колежите, залите и обществата избират и приемат студенти за бакалавърска степен на обучение, както и избират студенти за следдипломна квалификация, след като бъдат приети от университета. Тяхно задължение е да осигуряват настаняване, общи стаи, храна, спортни и социални съоръжения, библиотеки и пасторска грижа за своите възпитаници. Отговарят за обучението и благосъстоянието им.
Университет
Университетът определя съдържанието на курсовете, в рамките на които се провежда обучението в колежите; организира семинари и лекции; осигурява ресурси за преподаване и учене като библиотеки, музеи, лаборатории, компютърни съоръжения и др.; приема и ръководи специализанти; определя и оценява изпити; раздава награди и степени; изследва тезиси.
Общества
На брой са 3, работят подобно на другите колежи, но всъщност са като отделни структури към университета, а не независими колежи. За разлика от останалите нямат кралски устав. Оглавяват се от президент, препоръчан от управителния им орган и назначен впоследствие от Съвета. Трите общества са Kellogg College, Reuben College (най-новото, създадено през 2019 г.) и St Cross College.
Градини, музеи, библиотеки
Оксфордският университет притежава една от най-големите колекции в света. Има повече от 20 милиона експоната - обекти, екзимпляри и печатни материали. Градините, библиотеките и музеите работят съвместно с академичните отдели и предоставят на студенти и преподаватели достъп до необходимите им материали.
Издателство
Oxford University Press е най-голямото и успешно университетско издателство в света. Публикува хиляди заглавия ежегодно в множество страни по света на повече от 100 езика. Обхватът му е много широк - издава печатни продукти както за деца от предучилищна и училищна възраст, така и за студенти, академици, изследователи, институции, обикновени читатели.
Отдел за продължаващо обучение
Една от най-големите стуктури, предоставящи услугата продължаващо обучение в Обединеното кралство. Годишно над 15 000 души от цял свят се записват в задочни програми - бакалавърски, следдипломни, магистърски и докторски степени, онлайн курсове, дневни училища, кратки курсове, курсове за продължаващо професионално развитие, летни програми.
Само в 32-а от колежите и в постоянните частни зали се приемат за обучение студенти. Всички колежи приемат заявления от зрели, по-възрастни студенти, но единствено Harris Manchester College е предназаначен за обучение само на такива. Колежите Campion Hall и Green Templeton (най-новият, създаден през 2008 г. след сливането на два други колежа), Kellogg, Linacre, Nuffield, Reuben, St Antony's, St Cross и Wolfson приемат само следдипломни студенти. All Souls College е единственият, който е изцяло съставен от стипендианти, само ръководителят му е изключение.
За контакти: Пощенски адрес: University of Oxford тел.: +44 1865 270000 |
Уеб сайт: https://www.ox.ac.uk/
Свързани продукти
Свързани статии
- Създаване на Катедра по фармакология в МУ - Варна през 1961 година
- Тракийски университет, гр. Стара Загора
- Университет по хранителни технологии, гр. Пловдив
- Създаване на Секцията по фармакология и клинична фармакология в МУ – Стара Загора през 1982 година
- Създаване на Катедра по експериментална и клинична фармакология в МУ – Плевен през 1976 година
- Висше училище по мениджмънт, гр. Варна
- Медицински университет - Варна "Проф. д-р Параскев Стоянов"
- Предизвикателни въпроси за кандидатстване в Оксфордския университет. Как ще отговорите?
- Създаване на Катедрата по фармакология, клинична фармакология и лекарствена токсикология при МУ – Пловдив през 1946 година
- Технически университет - Варна, гр. Варна
Коментари към Оксфордски университет