Копенхагенски университет
Международни организации
Копенхагенският университет (Københavns Universitet, University of Copenhagen, KU) е едно от европейските висши учебни заведения, които се класират на челните места по постигнати резултати, научна репутация и качество на образование. Висшето училище е член на Международния алианс на изследователските университети (IARU) и на Лигата на европейските изследователски университети (LERU). Като всяко утвърдено и залагащо на интеректуалната креативност и на критичното мислене висше учебно заведение, Копенхагенският университет предлага преподаване, основано на научните изследвания и включването на студентите в тях.
Копенхагенският университет е създаден през 1479 г., негов основател е Кристиан I, който моли през 1475 г. папа Сикст IV за разрешение да бъде сформирано висшето училище. Университетът започва своята дейност с традиционните средновековни факултети по теология, медицина, философия и право. Така висшето учебно заведение се превръща в най-старото в Дания и едно от най-старите в Скандинавия. Днес то е записало в досегашната си история множество постижения, 10 Нобелови лауреати, 37 датски министър-председатели са били негови възпитаници, 33 олимпийски медала са спечелили 20 негови студенти и още много други забележителни факти.
Дейност и мисия на университета
В същността на Копенхагенския университет са залегнали качествените изследвания. Извършването на проучвания на най-високо международно ниво е изключително важно за привличането, задържането и развитието на таланти сред студентите и самите изследователи. Провеждането на такъв вид изследвания е предпоставка от своя страна за осигуряването на добра и стабилна финансова рамка, която позволява на висшето училище да изпълнява задължението си да предоставя образование на високо ниво.
Университетът е много по-международно ориентиран от преди и това е както в плюс, така също и отговорност за висшето учебно заведение да използва знанията и новите открития в полза на обществото и света. Съвременните предизвикателства поставят нови очаквания пред научните общности, по-конкретно в случая пред Копенхагенския университет. Нарасналата мобилност, изменящата се демография, икономическият растеж в региони извън Европа, проблемите в области като климат, енергия, здравеопазване, вода, фалшива информация, миграция и сигурност засягат все повече голяма част от глобалния свят. От друга страна повишената дигитализация, интернационализацията и новите технологии влияят върху развитието на пазарите, публичните разходи и регулацията, като неизбежно се включват и разходите за научни изследвания и образование. Наред с тези тенденции през тази и следващите години се наблюдава и завишаване на конкуренцията за безвъзмездни средства за научни изследвания и проучвания.
- В стратегически план Копенхагенският университет е заложил на предлагането на висококачествено образование, което да дава на студентите отлични основни умения. Солидната подготовка осигурява квалифицирани кандидати за трудовия пазар. Не е задължително всички да се обучават, за да станат изследователи. Затова висшето училище има специалното задължение да гарантира, че възпитаниците му са обучени и притежават сериозни професионални умения, практическа подготвеност и способност за междуфункционално сътрудничество, каквито са изискванията на пазара на труда.
- Друга задача, която стои пред KU, е да привлича и задържа както начинаещи, така и утвърдени таланти. Това отваря вратите на учебното заведение към глобалния пазар на знания. Откритията, които променят света, са изненадващи и са постигнати от изследователи, които са способни да намерят, изследват и разберат теми, с които никой друг не се е сблъсквал. Тези учени са рядко срещани и има ожесточена конкуренция за тяхното откриване, привличане и задържане. Затова вниманието на всеки елитен университет е насочено към събирането на най-добрия научен екип и персонал.
- Четирите области, върху които ще съсредоточи вниманието си висшето учебно заведение, са привличане, развитие и задържане на научен талант; образование, тясно обвързано с научни изследвания и практика; сътрудничество и ангажираност на общността в национален и глобален план; обединен и фокусиран университет. По отношение на първия приоритет университетът си поставя за цел да изгради силна изследователска среда и организация, които да подкрепят интелектуалното творчество на научния персонал и възможностите за разработване и тестване на идеи. Също така вътрешните пътища за кариерно развитие трябва да са ясни, фокусът върху таланта и израстването в кариерата да минава през стремежа за разнообразие. Вторият приоритет стимулира висшето училище да укрепи и координира усилията си в педагогиката и дидактиката, в разпространяването на нови, основани на доказателства методи на преподаване - спаринг, уроци, обратна връзка и др. Ще се насърчава създаването на предизвикателна учебна среда, при която да има повече официални и неформални срещи между преподаватели и студенти. Третият приоритет включва предоставяне на повече възможности студентите да получат знания не само в една, а в няколко дисциплини. За целта трябва да се увеличи интердисциплинарното сътрудничество и да се отстранят структурните бариери. Участието в проекти, които изискват решаването на конкретни проблеми и съвместна работа на хора от повече специалности е чудесен начин са постигането на подобни цели. Освен отваряне и сътрудничество с други университети и организации ще се работи и за тясна връзка и плавен преход от гимназиалното образование и училище към висшето. Това ще стане чрез разработване на предмети и дидактика по предмети за учителите, които да дават по-добра подготовка на учениците и техните преподаватели. Относно четвъртия приоритет стремежът е да се подобри работната среда и психосоциалната учебна среда, да се обърне по-голямо внимание на равенството и разнообразието, на формите на сътрудничество, които подкрепят участието и съвместното вземане на решения на служители и студенти.
Структура на университета
Управлението на Копенхагенския университет се извършва от следните органи:
- Борд на директорите - най-висшият орган на университета, негово задължение е да защитава интересите на учебното заведение като образователна и изследователска институция. Той решава за развитието на висшето училище, какви насоки то да спазва в административно и бизнес отношение. Съставът му наброява общо 11 членове - 6-ма външни, 3-ма вътрешни и 2-ма представители на студентите. Мандатът им е 4-годишен, само на студентите е 2-годишен. Близо шест пъти в годината провежда заседания.
- Изпълнителен съвет - в него влизат ректорът, двамата му заместници, директорът на университета. Бордът на директорите назначава ректора. Този орган върши ежедневната дейност, нужна, за да функционира университета.
- Директор на университета - отчита се пред ректора, заедно с него, заместник-ректорите и деканите съставляват ръководството на висшето училище.
- Консултативен съвет - орган, който действа като стратегически съветник на ректора, освен това предлага кои да са външните членове в Борда на директорите. Провежда заседанията си три пъти в годината.
Извън управителните органи Копенхагенският университет е разделен на 6 факултета, разполага с изследователски центрове и училища, институти, съвети, комитети и комисии.
- Ректорски съвети - ректорът често назначава комисии в различни области, които имат за задача да съветват ръководството. В момента действащи са Съвет за изследвания и иновации, Съвет за образователна стратегия, Съвет за стратегически комуникации и Съвет по практиката.
- Комитет за сътрудничество - спомага за по-добра съвместна работа между ръководството и служителите и затова в него членуват представители и на двете страни. В него се обсъждат въпроси като условия на труд, рационализации и преструктуриране, нови технологии, дейности за продължаващо обучение и др.
- Академични съвети - всеки факултет разполага с академичен съвет, в който членуват представители на преподавателите и на студентите. Занимават се със стратегии за научни изследвания, обмен на знания и образование. Оценяват кандидати за научни позиции, присъждат докторски степени, дават становища по академични въпроси и т.н.
- Съвети по изследвания - състоят се от представители на студентите и на академичния състав. Организират обучението във висшето училище - следят за качеството и развитието на преподаването, предлагат какви да са учебните програми, организират изпити и др.
Факултети, изследователски центрове и институти
Копенхагенският университет е разделен на 6 факултета.
- Факултет по хуманитарни науки - състои се от 6 института, които предлагат около 80 учебни програми за бакалавърска и магистърска степен. Курсовете на обучение са в областта на историята, естетиката, културата, медиите, комуникациите и познанието.
- Юридически факултет - дейността му е свързана с предоставянето на по-добри познания за националното и международното право. Освен за изучаване на датското право, погледът на академичния състав на факултета е обърнат и към правото на ЕС и съвместяването му с националното, правата на човека и т.н.
- Факултет по природни науки и науки за живота - това е най-големият факултет и най-голямата научноизследователска и образователна институция в Дания, разполага с 12 катедри - Институт по биология, Катедра по компютърни науки, Катедра по хранителни науки, Катедра по геонауки и управление на природата, Катедра по икономика на храните и ресурсите, Катедра по спорт и хранене, Катедра по научна дидактика, Катедра по математика, Катедра по растения и екология, Институт "Нилс Бор", Химически институт, Природонаучен музей.
- Факултет по социални науки - приема студенти за обучение в области като антропология, социални науки, психология, социология, икономика и политически науки.
- Факултет по здравни науки - разполага със следните катедри и институти - Институт по биомедицина, Институт "Глобус", Катедра по фармация, Катедра по клетъчна и молекулярна медицина, Катедра по обществени здравни науки, Катедра по клинична медицина, Катедра по имунология и микробиология, Катедра по клинична ветеринарна медицина, Катедра по неврология, Катедра по лекарствен дизайн и фармакология, Катедра по ветеринарни и животновъдни науки, Катедра по одонтология и Институт по криминалистика. Разполага с 4 университетски болници, от които една е за семейни животни, друга е за едри животни, третата е терен за обучението по дентална медицина.
- Богословски факултет - негов ангажимент са изследвания, образование и разпространение на знания в рамките на богословските предмети.
В допълнение към институтите и факултетите към Копенхагенския университет са открити и множество центрове и други звена. Те се занимават целенасочено с изследвания в различни специфични предметни области или решават специални задачи. Повечето от тези структури се финансират или ръководят съвместно с други изследователски институции, публични органи или частни фондации и компании.
За контакти: |
Уеб сайт: https://om.ku.dk/
Свързани продукти
Свързани статии
- Създаване на Катедра по фармакология в МУ - Варна през 1961 година
- Тракийски университет, гр. Стара Загора
- Университет по хранителни технологии, гр. Пловдив
- Създаване на Секцията по фармакология и клинична фармакология в МУ – Стара Загора през 1982 година
- Създаване на Катедра по експериментална и клинична фармакология в МУ – Плевен през 1976 година
- Висше училище по мениджмънт, гр. Варна
- Медицински университет - Варна "Проф. д-р Параскев Стоянов"
- Предизвикателни въпроси за кандидатстване в Оксфордския университет. Как ще отговорите?
- Създаване на Катедрата по фармакология, клинична фармакология и лекарствена токсикология при МУ – Пловдив през 1946 година
- Технически университет - Варна, гр. Варна
Коментари към Копенхагенски университет