Хайделбергски университет
Международни организации
Хайделбергският университет е най-старото висше учебно заведение в Германия. Официалното му наименование е Университет "Рупрехт-Карлс" (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) и носи имената на основателя си - князът на Курпфарц Рупрехт I, и на реформатора си - великият херцог на Баден Карл Фридрих. Висшето училище е създадено през 1386 г. и се намира в град Хайделберг. Първите предмети, които се изучават, са теология, философия и юриспруденция. След две години - през 1388 г., започва да се преподава и медицина. Университетът има дългогодишни традиции като изследователски център на науката, международно признат за авторитетен университет.
Висшето учебно заведение може да бъде описано като изследователска и преподавателска институция, ангажирана и посветена на основни човешки проблеми, фундаментални проучвания и на техните приложения, както и на включването на студентите като партньори в научния процес.
Дейност на университета
Дисциплините, които се изучават в Хайделбергския университет са от областта на хуманитарните, социалните и естествените науки, право и медицина.
- Висшето училище държи както на развитието на отделните дисциплини, така и на интердисциплинарното свързване, което да е на най-високо научно ниво. Също така за приоритет приема осигуряването и създаването на необходимите условия за реализирането на това свързване, за да се постигне значителен принос за решаване на основни проблеми на човечеството, държавата и обществото в свят, който се изменя с много бързи темпове.
- Друг стремеж на университета е да представя резултатите от своите изследвания пред обществото и да стимулира тяхното прилагане във всички области на живота. Този приоритет насърчава значителното увеличаване на сътрудничеството с партньори от индустрията, стартиране на предприемачески дейности, действия като лицензиране и патентоване.
- Висшето учебно заведение е силно ангажирано да допринася активно за научното изследване, обсъждане и отчитане на изменението на климата. Също така се чувства задължено да участва в разработването на инструменти, технологии и методи за устойчиво използване на природата. За тази цел университетът разполага с Институт по физика на околната среда, който работи съвместно с Институт по география и с Институт по геонауки по отношение на изследвания, свързани с околната среда и климата.
- Спрямо преподаването и обучението Хайделбергският университет залага на научни изследвания с отлично качество и базирани на най-новите научни стандарти. Учебното заведение насърчава образователната среда да бъде основана на равните възможности, на дейно участие, плурализъм и приобщаване. Тя предразполага студентите да развиват допълнително своите умения, да извличат максимума от своя потенциал и да прилагат своите таланти по най-добрия възможен начин. В основата е методът "учене през целия живот". Използват се иновативни формати за обучение и преподаване, както и на доказани и нови подходи. Залага се на методологично и интердисциплинарно мислене.
- Близо 30 000 студенти се обучават в "Рупрехт-Карлс", записани в общо 12 факултета, предлагащи над 160 курса, включително различни комбинации от предмети, които почти не се срещат в цяла Германия. В същото време университетът участва в редица изследователски и преподавателски партньорства - съвместно с близо 460 висши училища от цял свят поддържа програми за обмен, има 27 университетски партньорства, международна магистърска и докторска програма, членува в няколко европейски мрежи. Учебното заведение разполага с клонове, офиси за връзка и провежда курсове в Северна и Латинска Америка, Централна и Източна Европа, Азия. Близо 20% от студентите му са чужденци, като делът на докторантите, идващи от други държави, е повече от една трета.
Структура на университета
Структурата на Хайделбергския университет изглежда по следния начин:
- Ректорат - състои се от канцлер, петима хонорувани заместник-ректори и щатен ректор. В задълженията на ректората влиза носене на отговорност за планирането на развитието на висшето училище и за сформирането на качествена структура, обхващаща персонал, кадри, както изграждането на добър бизнес план за университета.
- Сенат - решава въпроси, определящи за научните изследвания, преподаването и обучението, допълнителното образование и др. Изгражда структурното планиране и взима решения за курсове, специализирани групи, съвместни комисии. Също така има последната дума за назначенията на някои длъжности в университета. Към Сената работят две Комисии по етика, Съвместна комисия за транскултурни изследвания, Комисия за отпускане на стипендии и специални помощи, Комисия за осигуряване на добра научна практика и за справяне с неправомерното поведение в науката, Сенатска комисия по преподаване и много други.
- Университетски съвет - в него членуват 11 души, които се назначават от министъра на науката. Шестима членове са от външни за университета среди, а петима са представители от висшето учебно заведение. Съветът има 3-годишен мандат. Взима решения за назначаването на одитор за одита на годишните финансови отчети на университета и на медицинските факултети, определя надзорния съвет на университетската болница, одобрява длъжностните характеристики относно позиците на преподавателите, какви междусекторни и междууниверситетски центрове за научни изследвания да се създават и др. Университетският съвет е по-висш орган от Ректората.
- Академичен консултативен съвет - сформиран е през 2006 г. Наблюдава и подпомага изпълнението на стратегията на университета и консултира Ректората по въпроси, свързани с по-нататъшното концептуално развитие на висшето училище. Членовете на съвета наброяват 14 души - известни учени от различни международни университети и изследователски институции, представители на индустрията, както и учени от самия Хайделбергски университет. Заседава два пъти в годината заедно с членовете на Ректората.
- Комисия за изследвания и стратегии - подпомага и консултира Ректората относно прилагането на изследователската стратегия на висшето учебно заведение. Ръководи се от двама равнопоставени председатели. Този орган извършва мониторинг на изследователските инициативи във всички научни области. Комисията може да идентифицира нежеланите развития още в ранен етап и да препоръча на Ректората какви мерки да се вземат. Също така има за задача да наблюдава вътрешния университетски процес за идентифициране и разработване на нови обединения, клъстери на инициативи за високи постижения. Комисията тясно си взаимодейства с Академичния консултативен съвет, заседава съвместно с него и с Ректората, отчита се пред Сената.
- Ректорска комисия по партньорско поведение
- Работна група за управление на качеството в преподаването и обучението - структурно е към Ректората и отговаря за непрекъснатото и бъдещо развитие на процесите и инструментите на преподаване и обучение. Всеки факултет има свой представител в него.
- В университета има специални длъжности, които отговарят за конкретни въпроси - служител по равните възможности (следи за спазването на равенството на половете), служител за борба с корупцията, служител по опазване на околната среда, служител, който представлява хората с увреждания, съвет, защитаващ интересите на персонала, служител, чията работа е да оказва помощ на служителите как по-добре да съчетават кариерата със семейния и личния живот. Студентите също имат своите представители, институционализирани в Студентски съвети и корпуси.
За контакти: |
Уебсайт: https://www.uni-heidelberg.de/
Свързани продукти
Свързани статии
- Медицински университет - Варна "Проф. д-р Параскев Стоянов"
- Средновековно медицинско обучение в Европа, част 1
- Средновековно медицинско обучение в Европа, част 2
- Университет по библиотекознание и информационни технологии, гр. София
- Създаване на Катедра по фармакология в МУ - Варна през 1961 година
- Висше училище по мениджмънт, гр. Варна
- Нов български университет, гр. София
- Спортна зала № 2 към СЗ № 1 в РУ "Ангел Кънчев"
- Великотърновски университет "Св. св. Кирил и Методий", гр. Велико Търново
- Създаване на "King College School of Medicine" през 1831 година в Лондон
Коментари към Хайделбергски университет