Амстердамски университет
Международни организации
Амстердамският университет (University of Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, UvA) принадлежи към групата на едни от най-престижните висши учебни заведения в Европа и в света. В своята дейност той също е насочен към иновациите, интердисциплинарните изследвания, съвместните партньорства с различни институции и организации.
Историята на университета започва през 1632 г., когато двамата професори Герард Восиус и Каспар Барлей изнасят лекции в атенеума - Athenaeum Illustre. Любопитно е да се разбере, че от древни времена с думата атенеум са назовавали група от хора или институцията, в коята се събирала групата, посветени на научноизследователски или творчески занимания. Семантиката на думата идва от името на богинята на мъдростта, знанието, изкуството и войната Атина.
През 1815 г. Athenaeum Illustre официално и законно е признат за институция за висше образование, а през 1877 г. се превръща в Амстердамски университет под егидата на едноименната община. През 1961 г. той вече не е общинско висше учебно заведение, а правителството поема издръжката му. Днес той разполага със 7 факултета, в които се обучават 35 000 студенти и 6000 служители от над 100 държави.
Дейност и мисия на университета
Дейност и мисия на университета
Всяко едно висше учебно заведение е длъжно да има изпълнителен план, стратегия за своето развитие, в които излага своите амбиции и виждания как ще се развива през определен период в бъдещето. Амстердамският университет сформира такава стратегия на всеки 6 години. Последният план обхваща периода 2021-2026 г.
- UvA има амбицията и ангажираността да работи за устойчиво и проспериращо бъдеще. По тази причина негов приоритет са изследвания, които се провеждат съвместно от няколко научни дисциплини, иновации в експертизите, инфраструктурата и във формите на обучение, партньорство с национални и международни обекти, с които да се търси оптималното взаимодействие между наука, политика и практика.
- От университета работят върху разширяването на хоризонта на научното познание на обществото. Стремежът е да се извлича най-доброто от институцията и от студентите, на които им предстои да решават проблемите на света. Затова образованието, докторските програми и магистърски изследвания на UvA имат силна научна интензивност. В бързопроменящия се съвременен свят това, което е добро днес, може да не е достатъчно добро утре. По тази причина от висшето училище не спират да инвестират в базата си, във фундаментални проучвания, в дигитализация.
- От Амстердамския университет споделят, че студентите получават не само знания, но и умения да се ориентират в нашия динамичен свят. За целта трябва да развиват гъвкавост, устойчивост, разнообразие на гледните точки. Да имат свободата да задават и обсъждат всякакви въпроси.
- За да обновява непрекъснато научната си работа, UvA насърчава вътрешните и външните си сътрудничества. По тази причина от университета разширяват и укрепват партньорствата си на местно, национално и международно ниво. Особено на местно равнище най-бързо и очевидно се виждат резултатите от съвместната работа и подобряването на жизнената среда.
- Цел на институцията е средата, в която живеем, да бъде безопасна, устойчива, удобна за живеене и справедлива. Затова тези обществени ценности се прилагат на практика от самите служители и преподаватели от висшето училище и същевременно в Амстердамския университет се предлага обучение, което да учи младите хора как да се справят със социални проблеми и развиват у тях знания и умения, които да им позволят да го направят. По този начин се поема отговорност за утрешния ден и се подготвят поколенията как да "оформят" света, в който искат да живеят.
- Друг приоритет на UvA е капиталът на висшето учебно заведение в лицето на академичния и помощния персонал. Стремежът е да се привличат хора с различни компетенции, да им се предоставя среда за развитие, среда, която да ги кара да останат. Също така институцията е насочена към приспособяване на широката гама от изследвания и образование отново и отново. Университетът трябва да е гъвкав при протичащите процеси на промяна и при възникването на ежедневните въпроси и проблеми. Служителите и студентите трябва да са способни да дават най-доброто от себе си.
Структура на университета
Структурата на Амстердамския университет е построена по следния начин:
- Управителен съвет - това е централният административен орган на висшето училище. Членовете му са общо трима, които се назначават от Наздорния съвет и пред който те се отчитат. Управителният съвет отговаря за ефективната дейност на администрацията на университета.
- Надзорен съвет - той контролира дейността и упражняването на правомощията от страна на Управителния съвет. Одобрява административните и управленски разпоредби, годишния отчет, стратегията за развитие и бюджета. Членовете му (петима заедно с председателя) се назначават от министъра на образованието, културата и науката, мандатът им е 4-годишен.
- Изпълнителен щаб - задачата му е да формулира стратегическата политика на университета, да осигурява оперативното управление на институцията, да осъществява контрол и да подпомага Управителния съвет. Секретарят на UvA ръководи Изпълнителния щаб, той отговаря за реализирането и насочването на политическия дневен ред на щаба и деканите, за координирането и организирането на процеса на планиране и контрол. Органът е съставен от звена като Общо изпълнително управление и правни въпроси (кабинет на ректора, правни дела), Оперативно управление (Отдел за персонал и организация, Отдел за досиета и информационни услуги), Разработване на политика и стратегия (академични въпроси, управление на човешки ресурси, управление на информация, развитие и връзки с възпитаници).
- Съвместни обслужващи звена изпълняват чисто административните и поддържащи услуги в рамките на университета. Студентски съвети, програмни комитети и работнически обединения са официалните представители на възпитаници и служители и чрез тях те участват в развитието на висшето училище.
Факултети, изследователски институти и центрове
Амстердамският университет разполага със 7 факултета. В колежи се обучават студенти, които накрая на обучението си получават бакалавърска степен на образование, а висшите училища предлагат магистърска степен, както и докторска степен. Факултетите са по икономика и бизнес администрация; по хуманитарни науки; по природни науки, математика и компютърни науки; по дентална медицина; по общество и поведение; по медицина и Юридически факултет.
Други структури, които са на разположение на студентите, са Институт за интердисциплинарни изследвания, Амстердамски университетски колеж, образователен институт и др.
Изследванията на UvA се извършват в изследователски институти и центрове. Във всеки факултет проучванията се организират в един или повече института (общо са 26). Научният директор на всеки носи отговорност за качеството и уместността на изследването и за стратегическата посока на структурата.
Изследователските центрове често са интердисциплинарни, сътрудничества между изследователи и изследователски институти, създадени около конкретна тема. Центровете са близо 30 и темите, около които работят, са мозък и познание, данъчно право, градски изследвания, проучвания за устойчиво развитие и неврология.
Националните изследователски школи са обединения от изследователски институти от различни университети. Тези училища предлагат висококачествено и отлично докторско обучение (следдипломно обучение). UvA участва в голям брой от тези национални висши училища и е представител на Холандско изследователско училище по молекулярна химия, Национално висше училище по лингвистика, Висше училище по история на изкуството, Холандски институт по културен анализ и Изследователско училище за медийни изследвания.
Нидерландия има научни институти, които предлагат курсове и стажове за студенти, условия за временни изследвания на учени в чужбина. Те се намират в Кайро, Флоренция, Рим, Турция, Мароко и в Атина. Последният се управлява от Амстердамския университет.
Висшето училище разполага и с музей - Алард Пиърсън (Allard Pierson), който предоставя на академичните среди и на обществеността достъп до богата колекция от египетски артефакти до средновековни ръкописи и съвременни графични дизайни. Също така на особена почит е и музей Вролик (Museum Vrolik), който притежава над 10 000 анатомични и ембриологични проби, животински и човешки скелети, анатомични модели и реконструкции. Висшето училище предлага възможност на студентите да се изявяват творчески чрез курсове и семинари по музика, театър, танци, визуални изкуства и фотография, организирани от културен център CREA. Помислено е и за физическото здраве на студенти и служители - Студентски спортен център (USC) предлага над 80 различни спортни дейности, както и 6-те фитнес центъра в Амстердам, които приемат и клиенти, които не са част от университетската общност. Още една възможност за изява е най-старият симфоничен оркестър в нидерландската столица, който е студентски и редовно изнася концерти.
Професори
Има разлика при статута и назначаването на професорите в Амстердамския университет. Те се делят на редовни и по специално назначение. Първите се назначават от Управителния съвет и отговарят за образованието и научните изследвания в дадената област едновременно, т.е. трябва да демонстрират своите качества и в двете направления. Ежегодно в университета започват работа близо 50 редовни професори.
Специална категория сред редовните професори са университетските преподаватели. Те се назначават отново от Управителния съвет с мандат от 5 години. Това са преподаватели от или извън висшето училище, които имат отлични постижения в научните изследвания, общественото въздействие и образованието. От тях се очаква да бъдат иновативни и източник на вдъхновение, да насърчават интердисциплинарността и проучването на нови пътища за преподаване и научни изследвания.
Професорите по специално назначение се предлагат и назначават от външно юридическо лице, предимно асоциация или фондация, към даден факултет, т.е. те не се наемат от университета. Целта е "специалните" професори да обогатят образователните и изследователски програми на факултета.
За контакти: |
Уеб сайт: https://www.uva.nl/
Свързани продукти
Свързани статии
- Създаване на Катедра по фармакология в МУ - Варна през 1961 година
- Тракийски университет, гр. Стара Загора
- Университет по хранителни технологии, гр. Пловдив
- Създаване на Секцията по фармакология и клинична фармакология в МУ – Стара Загора през 1982 година
- Създаване на Катедра по експериментална и клинична фармакология в МУ – Плевен през 1976 година
- Висше училище по мениджмънт, гр. Варна
- Медицински университет - Варна "Проф. д-р Параскев Стоянов"
- Предизвикателни въпроси за кандидатстване в Оксфордския университет. Как ще отговорите?
- Създаване на Катедрата по фармакология, клинична фармакология и лекарствена токсикология при МУ – Пловдив през 1946 година
- Технически университет - Варна, гр. Варна
Коментари към Амстердамски университет