Медицински стандарт "ОБЩА МЕДИЦИНСКА ПРАКТИКА"
Медицински стандарти
НАРЕДБА № 41 ОТ 21 ДЕКЕМВРИ 2005 Г. ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА "МЕДИЦИНСКИ СТАНДАРТИ ПО ОБЩА МЕДИЦИНСКА ПРАКТИКА"
ИЗДАДЕНА ОТ МИНИСТЕРСТВО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Обн. ДВ. бр.1 от 3 Януари 2006г.
Член единствен. (1) С тази наредба се утвърждават "Медицински стандарти по обща медицинска практика" съгласно приложението.
(2) Дейността по обща медицинска практика се осъществява при спазване на стандартите по ал. 1 и се изпълнява от всички лечебни заведения, в които се осъществява дейност по обща медицинска практика.
Заключителни разпоредби
Параграф единствен. Тази наредба се издава на основание чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
Приложение към член единствен
МЕДИЦИНСКИ СТАНДАРТИ ПО ОБЩА МЕДИЦИНСКА ПРАКТИКА
Въведение
С термините "обща медицина" се обозначава самостоятелна медицинска специалност, а с "обща медицинска практика" - специфична медико-социална дейност и вид лечебно заведение (синоним на практика за първична медицинска помощ). В много отношения те се отличават от класическите медицински специалности и дейности. Това се отразява както върху формата, така и върху съдържанието на стандартите като специфични измерители на качеството. В страните с добре функциониращи системи за първична медицинска помощ се използват стандарти, които по форма и вид са подобни на тези от този документ.
Стандартите са ориентирани към качеството на индивидуалната работа на общопрактикуващите лекари и на условията за нейното извършване.
При тяхното създаване е използван утвърденият подход в медицинската квалитология - "структура - процес - резултат".
· Структурата включва стандартите за устройството, материалните ресурси, оборудването, персонала, професионалната компетентност и обхвата на услуги на ниво обща медицинска практика.
· Процесът - стандартите за извършваните клинични и неклинични дейности при пациентите (консултации, изследвания, предлагано лечение, превантивни дейности, медицински скрининг, диспансеризация и др.).
· Резултатите - стандартите за междинните и крайните ефекти върху здравното състояние и удовлетвореността на пациентите и общността от дейността на общата медицинска практика.
Повечето от стандартите са свързани със "структурата и процесите", като в следващите години ще бъдат добавени и стандарти за "резултатите", след като се натрупа съответният опит.
Поради сложното съдържание на общата медицинска практика за осигуряване и измерване на качество на различните видове клинични (диагностика, лечение, рехабилитация), превантивни и медико-социални дейности, извършвани от общопрактикуващите лекари, ще трябва да се използват предварително разработени технологични схеми, указания (guidelines), протоколи и др., които са общи и за останалите медицински специалности.
Стандартите имат значение в две направления: първото - всеки общопрактикуващ лекар да може да направи структурирана самооценка на своята практика, и второто - да се подготвят условия за въвеждане на акредитацията в системата на първичната медицинска помощ като основна технология за измерване и оценка на качеството.
I. Общи положения
1. Стандарти, критерии и индикатори (показатели)
При създаване на стандартите се използва утвърденият в науката тристепенен модел за описание, измерване и оценяване на качеството на медицинската помощ. Той включва три елемента: стандарт, критерий, индикатор (показател).
На схемата е показана връзката между стандарти, критерии и индикатори.
Под "стандарт" се разбира кратко и обобщено "описание" на състоянието на различни страни от "структурата", "процесите" и "резултатите" на практиката и нейната дейност, наличието или постигането на които осигурява приемливо качество, т.е. на достатъчна "полезност" на медицинската помощ. При някои стандарти в това описание могат да бъдат включени и количествени стойности.
Съдържанието на стандарта се декомпозира на конкретни компоненти - критерии, които се измерват и оценяват с помощта на индикатори (показатели).
След по-голяма част от критериите са посочени индикатори (показатели), които са "измерими", и с това се създават възможности да се оцени дали критерият е "покрит" или "не".
Някои от индикаторите имат основно значение при определяне дали даден критерий е "покрит". Те са отбелязани със символ флагче (P) непосредствено до индикатора.
За да се даде отговор дали е постигнат даден стандарт, се измерват и оценяват критериите чрез съответните индикатори.
Един стандарт е "постигнат", когато се "покриват" всички критерии, свързани с него.
Приемливо качество на общата медицинска практика ще има само когато са постигнати всички стандарти.
2. Стандартите и разнообразието на общата медицинска практика
Изработването и прилагането на стандартите не означава и не изисква всички общи медицински практики в страната да са еднакви. Едно от големите предимства е тяхното разнообразие.
Това, което е необходимо за всяка обща медицинска практика, е да притежава "качества", с което се гарантира, че тя може да осигурява "първоначална, продължителна, цялостна и координирана медицинска помощ за всички индивиди, семейства и общности, при биомедицинско, психологическо, социално и природно разбиране за здравето", съответстваща на доказателствено-базираната медицина, и това да се потвърди с помощта на измерим инструментариум, какъвто представляват стандартите.
Стандартите са съвкупност, част от които лесно могат да се измерват и оценяват и от други, при които това става трудно. Въпреки това съществуват доказателства, че опитните общопрактикуващи лекари могат и извършват информирана оценка на тези аспекти на общата практика, които не могат да бъдат количествено и цифрово измерени. Това биха могли да бъдат важни страни на качеството, които трябва да се подобрят.
Признавайки голямото разнообразие на общите медицински практики в страната, всеки процес на оценка, свързан със стандартите, трябва да се основава и на здравия разум и да не се стреми към санкциониране или изключване на практики от участие в дейност само въз основа на формални основания.
Непостигането на стандартите показва, че общата медицинска практика и общопрактикуващият лекар имат проблеми с качеството, а това трябва да бъде стимул за извършване на дейности за неговото подобряване, а не за санкциониране.
3. Бъдещо развитие на стандартите
Предлаганите стандарти са само началният етап от развитието на системата за оценяване на качеството. Никога няма да има окончателен документ със стандарти, а само текущ пакет. Стандартите винаги ще бъдат обект на преразглеждане, консултации и продължаваща критична оценка от страна на професионалната общност. Стандартите се преразглеждат периодично, за да се включват новите доказателства и постижения на медицината и практиката.
Така както общата медицинска практика продължава да се развива, така и стандартите ще продължават да се усъвършенстват.
4. Стандартите и финансиращите организации
Общопрактикуващият лекар като собственик и ръководител на практиката може да се намира в договорни отношения с различни финансиращи организации (Национална здравноосигурителна каса, доброволни здравноосигурителни компании и фондове, фирми, фондации, частни лица и др.). Те могат да договорят специални изисквания към условията, дейността, документирането, отчитането и др., но във всички случаи те трябва да бъдат съобразени с Националните стандарти, които имат универсално значение.
1. Стандарти за устройството и материалните ресурси на практиката за първична медицинска помощ
1.1. Устройство на практиката за първична медицинска помощ
Стандарт 1.1. |
В практиката са създадени усло- |
|
вия и удобства за оказване на обща медицинска помощ на пациентите, съобразени с изискванията за охрана на труда и безопасност на персонала. |
Критерий 1.1.1. |
Практиката разполага най-мал- |
|
ко с по един кабинет за извършване на консултации (прегледи) за всеки лекар, който в даден момент работи там. |
|
Индикатори |
|
PА. Всеки лекар разполага с |
|
поне един кабинет, предназначен специално за неговите консултации (прегледи) през нормалното работно време в практиката, независимо дали тя е индивидуална или групова. |
|
PБ. Кабинетът отговаря на са- |
|
нитарно-хигиенните норми, определени със заповед № РД 09-426 от 21.IX.1999 г. на министъра на здравеопазването. |
Критерий 1.1.2. |
Във всеки кабинет за консулта- |
|
ции има условия, които създават удобства и безопасност за пациентите и за персонала. |
|
Индикатори |
|
PА. Кабинетът е изолиран от |
|
силни външни шумове. |
|
PБ. Кабинетът е подходящо |
|
осветен. |
|
PВ. Във всеки кабинет има ме- |
|
дицинска кушетка и работно бюро. |
|
PГ. Във всеки кабинет има ма- |
|
сичка за преглед на деца в кърмаческа възраст (или тя се намира в отделно помещение, свързано с кабинета). |
|
Д. В кабинета се поддържа под- |
|
ходяща за сезона температура на въздуха. |
Критерий 1.1.3. |
Практиката разполага с чакалня, |
|
която е достатъчно голяма, за да побере обичайния брой пациенти или други посетители, които се събират в даден момент. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има чакалня |
|
с не по-малко от 6 - 8 места за сядане и е достатъчно голяма, за да побере обичайния брой пациенти или други посетители. |
|
Б. Чакалнята е подходящо ос- |
|
ветена и се поддържа температура съобразно сезона на годината. |
Критерий 1.1.4. |
Практиката разполага с помеще- |
|
ния за извършване на манипулации и малки амбулаторни операции. |
|
Индикатори |
|
PА. Практиката има отделна |
|
манипулационна, която е обозначена с табела. |
|
PБ. Практиката има отделна |
|
зала за амбулаторни операции или обособен операционен сектор в манипулационната. При груповите практики има отделно помещение за операции, докато при индивидуалните това може да бъде обособен сектор в помещението на манипулационната. Тези помещения отговарят на приетите в страната санитарно-хигиенни норми и съответните изисквания в Медицинския стандарт по хирургия. |
Критерий 1.1.5. |
Практиката разполага с тоалет- |
|
ни и мивки, които са лесно достъпни за ползване от пациентите и другите посетители. |
|
Индикатори |
|
PА. В сградата на практиката |
|
има тоалетни и мивки, които са лесно достъпни за ползване от пациентите и другите посетители. |
|
Б. Тоалетните са означени с |
|
табела и такава, указваща къде се намират. |
|
В. В груповите практики има отделни тоалетни за персонала и пациентите, които са означени с табелки. |
Критерий 1.1.6. |
В практиката има телекомуника- |
|
ционна система, съответстваща на потребностите й. |
|
Индикатори |
|
PА. Практиката има телефон- |
|
ни връзки с достатъчен капацитет (стационарни и мобилни), съобразен с броя на персонала и пациентите. |
|
PБ. В практиката има писме- |
|
на информация (брошури, табла и др.) за телефонните номера, вкл. и на мобилните телефони, достъпни за пациентите. |
Критерий 1.1.7. |
В практиката има осигурена за- |
|
щита за предотвратяване на неправомерен достъп до лекарства и документи със специален режим, които се съхраняват в практиката. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарствените средства |
|
на специален режим в практиката се съхраняват в заключен шкаф или сейф. |
|
PБ. Медицинските записи, |
|
бланки на административни и други официални документи, с които може да се злоупотреби, се съхраняват на места с ограничен достъп на външни лица. |
|
PВ. Съхранението и използва- |
|
нето на лекарства на специален режим се документира в дневник (книга). |
Критерий 1.1.8. |
В практиката се използват под- |
|
ходящи апарати, инструменти и методи за почистване, дезинфекция и обеззаразяване. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има утвър- |
|
дени процедури и правила за почистването, дезинфекцирането и обеззаразяването на помещенията в съответствие с Указание № 2 на Министерството на здравеопазването от 2.IX.1998 г. за начините и средствата за дезинфекция на здравните заведения. |
|
PБ. При разливане на кръв и |
|
телесни течности персоналът прилага стандартни предохранителни мерки в съответствие с наредбата по чл. 60, ал. 5 от Закона за здравето. |
Критерий 1.1.9. |
Персоналът на практиката спаз- |
|
ва утвърдените процедури за ограничаване на инфекциите. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има достъп- |
|
ни за ползване мивки във всяко помещение за клинична дейност. |
|
PБ. Лекарят (лекарите) и пер- |
|
соналът в практиката винаги си мият ръцете преди и след всяка процедура, която включва пряк физически контакт с пациента, кръв или телесни течности. |
|
PВ. Лекарят (лекарите) и пер- |
|
соналът в практиката разполагат със и използват лични предпазни средства при работа с кръв, телесни течности, заразни материали и др. |
|
PГ. В практиката има утвър- |
|
дени процедури в писмен вид за контрол върху инфекциите в съответствие с Инструкция за борба със заразните болести на МЗ. |
Критерий 1.1.10. |
В практиката се извършва под- |
|
ходящо и своевременно почистване на инструментите преди стерилизация. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има утвър- |
|
дени процедури в писмен вид за почистване на инструментите преди стерилизация в съответствие със заповед № РД-09-300 от 2.VII.1999 г. на министъра на здравеопазването. |
Критерий 1.1.11. |
В практиката винаги има необ- |
|
ходимите стерилни инструменти. |
|
Индикатори |
|
PА. За стерилизация на ин- |
|
струментите се използва: (а) собствена апаратура за стерилизация и (или) (б) апаратура за стерилизация извън практиката и (или) (в) инструменти за еднократна употреба. |
|
PБ. Стерилизацията се из- |
|
вършва в съответствие със заповед № РД-09-300 от 2.VII.1999 г. на министъра на здравеопазването. |
|
PВ. Инструментите се съхра- |
|
няват по начин, който осигурява тяхната стерилност. |
Критерий 1.1.12. |
В практиката безопасно и си- |
|
гурно се унищожават заразените отпадъци. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има утвър- |
|
дени правила за изхвърляне и унищожаване на заразените отпадъци в съответствие с Инструкция за борба със заразните болести на МЗ. |
|
PБ. В практиката се използ- |
|
ват непропускащи контейнери, разположени на безопасни места за изхвърляне на заразени (вредни) отпадъци. |
Критерий 1.1.13. |
На лекарите и персонала в прак- |
|
тиката се осигуряват условия на труд в съответствие със Закона за здравословни и безопасни условия на труд. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката се провеж- |
|
да обучение на персонала относно здравословните и безопасните условия на труд, а така също и за рисковете от инфекции, работа с психично болни и др., и това се документира. |
|
PБ. Обзавеждането в кабине- |
|
тите и офисите на практиката са съобразени с изискванията за безопасност и ергономия на труда. |
|
PВ. На целия персонал се пред- |
|
лагат и извършват подходящи имунизации съобразно техните задължения в практиката. |
|
PГ. В практиката има устано- |
|
вени правила за действие в случаите на нараняване с остри предмети. |
Критерий 1.1.14. |
В помещенията на практиката |
|
(кабинети, чакалня, манипулационни и др.) не се разрешава пушене. |
|
Индикатори |
|
А. В чакалнята на практиката |
|
има знак "Пушенето забранено". |
Критерий 1.1.15. |
Помещенията на практиката пос- |
|
тоянно се поддържат в добро санитарно-хигиенно състояние. |
|
Индикатори |
|
PА. Помещенията на практи- |
|
ката се почистват редовно (в началото, средата и края на работния ден). |
|
1.2. Оборудване на практиката за първична медицинска помощ |
Стандарт 1.2. |
Практиката има медицински апа- |
|
рати, инструменти и консумативи, които съответстват на характера на нейната дейност и на потребностите от реанимация в спешни случаи. |
Критерий 1.2.1. |
Практиката разполага с меди- |
|
цинско оборудване, необходимо, за да осигури цялостни медицински грижи и неотложна помощ, което задължително включва: |
|
- стетоскоп (вкл. и такъв за деца |
|
и новородени); |
|
- апарат за артериално налягане |
|
и набор от маншети за деца; |
|
- неврологично рефлексно чукче; |
|
- портативен ЕКГ; |
|
- глюкомер с набор ленти; |
|
- пийк-флоуметър; |
|
- саморазгъващ се балон за об- |
|
дишване; |
|
- кислородна бутилка с редуци- |
|
ращ вентил; |
|
- ръстомер с теглилка, теглилка |
|
за деца, детски ръстомер; |
|
- хирургически набор за амбула- |
|
торни операции; |
|
- набор за амбулаторни гинеко- |
|
логични прегледи; |
|
- гинекологичен стол; |
|
- подвижна инструментална |
|
маса; |
|
- таблица за изследване на зри- |
|
телна острота и за изследване на цветно зрение. |
|
Индикатори |
|
PА. Опис и наличие на меди- |
|
цинско оборудване. |
|
PБ. В практиката, в зависи- |
|
мост от вида й, интересите и потребностите на лекарите в нея може да има допълнителни апарати и инструменти. |
|
PВ. В груповите практики част |
|
от оборудването може да се използва от всички общопрактикуващи лекари. |
Критерий 1.2.2. |
Всеки лекар от практиката има |
|
"лекарска чанта", съдържаща основното оборудване, лекарства и консумативи, необходими за посещения в дома на пациентите и за оказване на спешна медицинска помощ. |
|
Индикатори |
|
PА. Всеки общопрактикуващ |
|
лекар има "лекарска чанта". |
|
PБ. "Лекарската чанта" съдър- |
|
жа задължително: стетоскоп, сфигмо-манометър, неврологично рефлексно чукче, термометър, ръкавици, оборудване за осигуряване проходимост на дихателните пътища, лекарствени средства за спешни случаи, които са в срок на годност, различни размери спринцовки и игли, фенерче и консумативи (превързочни материали и др.). |
|
PВ. Общопрактикуващият ле- |
|
кар може да добавя в "лекарската чанта" и други инструменти и консумативи съобразно спецификата на пациентската си листа. |
Критерий 1.2.3. |
В практиката има условия за под- |
|
ходящо съхранение на ваксините при температура от +2 °С до +8 °С. |
|
Индикатори |
|
PА. Практиката притежава |
|
хладилник. |
|
PБ. В практиката се води днев- |
|
ник, който показва, че хладилникът е в изправност и температурата се следи редовно. |
|
В. Ваксините се съхраняват в |
|
отделен или рядко използван хладилник, т.е. хладилник, който не се използва за други цели, като съхранение на храна и т.н., при спазване на правилата за съхранение на биопродукти, посочени в указанията на производителите. |
Критерий 1.2.4. |
Материали и консумативи, кои- |
|
то са нетрайни (като лекарствени продукти, ваксини, медицински изделия и др.), не се съхраняват или използват след изтичане на срока на годност. |
|
Индикатор |
|
PА. В практиката и в "лекар- |
|
ската чанта" не следва да има лекарствени продукти, ваксини и медицински изделия с изтекъл срок на годност. |
|
1.3. Физически достъп до практиката за първична медицинска помощ |
Стандарт 1.3. |
Помещенията и всички услуги, из- |
|
вършвани в практиката за първична медицинска помощ, са лесно достъпни, включително за хора с физически увреждания и майки с детски колички. |
Критерий 1.3.1. |
В практиката са осигурени усло- |
|
вия за физическа достъпност на помещенията и предлаганите услуги. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има условия |
|
за достъп на хора с физически увреждания и на майки с детски колички. |
|
Б. В близост до входа на прак- |
|
тиката има възможност за спиране на автомобили. |
|
2. Стандарти за персонала на практиката за първична медицинска помощ |
|
2.1. Брой и вид на персонала |
Стандарт 2.1. |
Практиката разполага с достатъ- |
|
чен брой персонал с различно образование, който съответства на броя на пациентите и на техните потребности. |
Критерий 2.1.1. |
Практиката има достатъчен брой |
|
постоянен и временно нает персонал, който може да осигурява своевременно и в пълен обем съответните медицински услуги. |
|
Индикатори |
|
PА. Наличие на съответст- |
|
вие на броя на лекарите спрямо броя на пациентите, което осигурява цялостно извършване на основния пакет от медицински услуги и задоволяването на потребностите на пациентите. |
|
Б. Наличие на съответствие на |
|
броя на помощния медицински персонал (мед. сестри, акушерки, регистратори и др.) спрямо броя на пациентите с оглед осигуряване на основния пакет от медицински услуги, съобразно техните потребности, размера и вида и територията. |
Критерий 2.1.2. |
Задълженията и отговорностите |
|
на членовете на екипа на практиката са точно и ясно определени |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката за всяка |
|
длъжност има разработена длъжностна характеристика. |
|
PБ. Персоналът на практика- |
|
та е запознат със съдържанието на длъжностните характеристики. |
|
PВ. В обучителните практи- |
|
ки и длъжностните характеристики има специален раздел за задълженията на общопрактикуващия лекар като ръководител по практическо обучение на студенти и специализиращи лекари. |
|
2.2. Професионална компетентност и осигуряване на качеството |
Стандарт 2.2. |
Персоналът на практиката за пър- |
|
вична медицинска помощ има професионална компетентност, която непрекъснато поддържа и позволява да се осигурява качество на медицинската помощ. |
Критерий 2.2.1. |
Всички лекари в практиката са |
|
преминали следдипломно обучение по обща медицина и участват в програми за продължаващо медицинско обучение. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарите в практиката |
|
имат призната специалност по обща медицина или са в процес на придобиване на специалност по обща медицина. |
|
PБ. Лекарите в практиката |
|
участват в системата за продължаващо медицинско обучение, провеждана от Българския лекарски съюз. |
Критерий 2.2.2. |
Медицинският персонал (мед. |
|
сестри, акушерки, рехабилитатори и др.) е подходящо обучен и е включен в работата за осигуряване на качество и в продължаващо обучение. |
|
Индикатори |
|
PА. Медицинският персонал |
|
има подготовка, компетентност и опит за извършване на дейностите, които са определени като техни задължения в длъжностните им характеристики. |
|
Б. Персоналът участва в кур- |
|
сове или друг вид обучение извън практиката, свързано с дейностите, които осъществява. |
Критерий 2.2.3. |
Лекарите и другият персонал пра- |
|
вят анализ и оценка на качеството на медицинската помощ и на резултатите от работата. |
|
Индикатори |
|
А. Периодично (не по-малко |
|
от два пъти годишно) се извършва анализиране и оценяване на качеството на медицинската помощ с персонала на практиката и това е документирано. |
Критерий 2.2.4. |
Практиката има достъп до спра- |
|
вочни материали и източници на информация от областта на клиничната и превантивната медицина. |
|
Индикатори |
|
PА. В практиката има осигу- |
|
рен достъп до актуални медицински и немедицински справочници, както и учебници, монографии, нормативни актове и др., свързани с общата медицинска практика. Това може да включва и компютърно базирани програми. |
|
Б. Персоналът в практиката |
|
има достъп до периодични издания (списания и др.) от областта на общата медицина (абонамент, интернет достъп и др.). |
|
2.3. Автономност на лекарите в практиката за първична медицинска помощ |
Стандарт 2.3. |
В практиката за първична меди- |
|
цинска помощ всеки общопрактикуващ лекар има пълна автономност при вземане на решения, отнасящи се до клиничната и превантивната дейност (както за индивидуалните, така и за груповите практики). |
Критерий 2.3.1. |
В практиката за първична меди- |
|
цинска помощ всеки общопрактикуващ лекар има пълна автономност при вземане на решения, отнасящи се до клиничната и превантивната дейност. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарят (лекарите) само- |
|
стоятелно решава към какви специалисти или консултанти да насочва своите пациенти. |
|
PБ. Лекарят (лекарите) само- |
|
стоятелно решава за какви изследвания и диагностични процедури да изпраща пациентите си. |
|
PВ. Лекарят (лекарите) само- |
|
стоятелно решава как и кога да определя часове за проследяване състоянието на отделните пациенти. |
|
2.4. Наличие и компетентност на медицинския персонал в практиката |
Стандарт 2.4. |
Персоналът на практиката за пър- |
|
вична медицинска помощ подпомага лекаря (лекарите) при осъществяване на дейността му и осигурява качествени грижи за пациентите. |
Критерий 2.4.1. |
В обичайното работно време на |
|
практиката освен лекаря в нея има поне още един член на персонала, който може да окаже помощ при възникване на спешни случаи и да реагира на постъпили оплаквания от пациентите. |
|
Индикатор |
|
PА. В обичайното работно вре- |
|
ме за консултации на практиката освен лекаря винаги следва да има поне още един член на персонала - медицинска сестра, акушерка и др. |
|
3. Стандарти за процесите и здравните дейности, извършвани в практиката за първична медицинска помощ |
|
3.1. Достъпност на медицинската помощ |
Стандарт 3.1. |
В практиката всички пациенти по- |
|
лучават своевременни медицински грижи и здравни съвети съответстващи на техните потребности. |
Критерий 3.1.1. |
Практиката има определени ча- |
|
сове за амбулаторен прием на пациенти и домашни посещения. |
|
Индикатори |
|
PА. Броят на часовете за амбу- |
|
латорен прием през деня е съобразен с броя на пациентите на практиката, което изключва възможността медицинската помощ да се получи в срок по-дълъг от два дни. |
|
PБ. Часовете за амбулаторен |
|
прием се спазват. |
|
PВ. Практиката осигурява въз- |
|
можности за амбулаторен прием в сутрешните и следобедните часове на деня. |
|
PГ. В графика за работното вре- |
|
ме има предвидени часове за домашни посещения. |
|
PД. В графика за работното |
|
време има предвидени часовете за прием за "детски консултации на новородени, кърмачета и деца до 3 години" и за "женски консултации" в часове, различни от тези за прием на възрастни пациенти и деца със здравни проблеми. |
Критерий 3.1.2. |
В практиката се прави предвари- |
|
телна оценка на здравното състояние на пациентите с оглед оказването на спешна и неотложна медицинска помощ. |
|
Индикатори |
|
PА. Персоналът на практика- |
|
та за първична медицинска помощ е подготвен да разпознава неотложните и спешните състояния и да извършва необходимите животоспасяващи дейности. |
|
PБ. В практиката се осигурява |
|
незабавен прием на деца до 1 г. и на бременни жени. |
Критерий 3.1.3. |
В практиката за първична меди- |
|
цинска помощ пациентите, извън случаите на спешна или неотложна медицинска помощ, могат да получат "час" за консултация при лекар в рамките на период до два работни дни. |
|
Индикатор |
|
А. Продължителността на ра- |
|
ботното време и графикът за прием позволяват да се определят часове за консултация на пациентите в рамките на период до два работни дни, с изключение на периодите на сезонна пренатовареност (т.е. зимните епидемии от простудни заболявания, туристически сезон в курортни места) и при наличие на други обстоятелства, независещи от практиката. |
Критерий 3.1.4. |
Практиката за първична меди- |
|
цинска помощ има система за назначаване на часове за посещения, която е в съответствие с потребностите на пациенти със спешни и неотложни медицински проблеми и на пациенти, които се нуждаят от по-дълго време за консултация |
|
Индикатори |
|
PА. Графикът за посещения |
|
позволява назначаване на консултации при неотложност и удължаване на времето за консултация. |
|
PБ. Пациентите се уведомяват |
|
при изменения (забавяне) в графика за консултации, когато не се спазват предварително определените часове. |
Критерий 3.1.5. |
Пациентите, регистрирани в |
|
практиката за първична медицинска помощ, могат да получат информация или медицински съвети по телефона. |
|
Индикатори |
|
А. Практиката предоставя |
|
информация на пациентите за установените принципи и процедури за провеждане на телефонни консултации (табла, брошури, листовки). |
|
Б. В медицинските записи се |
|
документира провеждането на телефонни консултации. Това може да стане и в специална книга. |
Критерий 3.1.6. |
Пациентите, регистрирани в прак- |
|
тиката за първична медицинска помощ, се посещават от своя общопрактикуващ лекар в дома, когато съществуват медицински показания за това. |
|
Индикатори |
|
А. Практиката има докумен- |
|
тирани в писмен вид правила за работа по отношение на домашните и други посещения извън амбулаторията. |
|
PБ. Извършените домашни или |
|
други посещения се документират в медицинските записи. |
Критерий 3.1.7. |
Практиката за първична меди- |
|
цинска помощ осигурява условия за оказване на 24-часово медицинско обслужване на регистрираните пациенти. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарите в практиката оси- |
|
гуряват 24-часово индивидуално, по график - при груповите практики, или по договаряне с други практики оказване на първична медицинска помощ извън работното време. |
|
PБ. В практиката има табела, |
|
разясняваща как може да се получи медицинско обслужване извън работното време (напр. посочен телефон за връзка, адрес на лечебно заведение и др.). |
|
PВ. В информационните мате- |
|
риали на практиката се описва как е осигурено обслужването, вкл. и телефон за връзка в извънработно време. |
|
PГ. Медицинските досиета на |
|
пациентите съдържат данни за проведени консултации в извънработно време. |
|
3.2. Комуникация с пациентите |
Стандарт 3.2. |
Персоналът на практиката за пър- |
|
вична медицинска помощ осигурява на пациентите възможност да изложат своите здравни проблеми и им дава достатъчно информация, преди да изразят информирано съгласие за предлаганите здравни грижи. |
Критерий 3.2.1. |
Практиката осигурява на паци- |
|
ентите необходимата информация във връзка с осъществяваните медицински услуги. |
|
Индикатор |
|
PА. Пациентите имат на раз- |
|
положение информационни материали, които задължително съдържат: |
|
· имената на лекарите, работе- |
|
щи в практиката |
|
· адрес и телефон на практиката |
|
· приемни часове |
|
· условия за обслужване на паци- |
|
ентите в извънработно време, включително телефон за връзка |
Критерий 3.2.2. |
Продължителността на медицин- |
|
ските консултации е достатъчна, за да осигури качествено медицинско обслужване. Това означава, че средната продължителност не трябва да бъде по-малко от 10 минути, като действителната продължителност на посещенията варира според клиничната необходимост. |
|
Индикатор |
|
PА. Средният брой пациенти, |
|
посетили всеки лекар за час, не надвишава 6. |
Критерий 3.2.3. |
Пациентите получават достатъч- |
|
но информация за целите, значението, ползата и рисковете, свързани с изследвания, направления или лечение, които лекарят им предлага, за да могат да изразят информирано съгласие. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарят (лекарите) задъл- |
|
жително информира пациентите за целите, значението, ползата и рисковете от предлаганите изследвания, направления или лечение, което се регистрира в медицинските записи. |
|
Б. В практиката има печатна |
|
информация (листовки, брошури или др.), която пациентите могат да използват в подкрепа на разясненията за диагностиката и лечението на техните заболявания. |
Критерий 3.2.4. |
Персоналът на практиката ин- |
|
формира пациентите за възможните разходи за лечение, изследвания и процедурите, преди тяхното започване. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарите информират па- |
|
циентите за възможни допълнителни разходи, които може да се наложи да заплатят за собствена сметка за изследвания (образни, клинико-лабораторни и др.) или за консултация с друг медицински специалист, преди извършването на лечебно-диагностични дейности и процедури. |
|
PБ. Пациентите са информи- |
|
рани за реда и начина на заплащане на съответните медицински услуги. |
|
PВ. В практиката има поста- |
|
вен на достъпно място ценоразпис за медицинските услуги. |
Критерий 3.2.5. |
Пациентите, регистрирани в прак- |
|
тиката, могат да получат информация в писмен вид относно някои заболявания в общата медицинска практика. |
|
Индикатор |
|
PА. Практиката разполага с ин- |
|
формационни табла, листовки и брошури, изложени в чакалнята, на регистратурата и (или) кабинетите. |
|
3.3. Диагноза и лечение на здравни проблеми и заболявания |
Стандарт 3.3. |
В практиката за първична меди- |
|
цинска помощ се провежда диагностика на заболяванията и лечение на пациентите в съответствие с клиничните наръчници, указания, протоколи и др., които се основават на най-добрата и доказана клинична и превантивна практика. |
Критерий 3.3.1. |
В практиката се осигурява меди- |
|
цинска помощ на пациентите в съответствие с постиженията на съвременната медицина. |
|
Индикатор |
|
А. Практиката разполага със |
|
съвременни клинични наръчници и указания за извършване на добра доказателственобазирана клинична дейност, които използва при диагностиката и лечението на различните заболявания. |
|
3.4. Интегрирани здравни грижи |
Стандарт 3.4. |
Практиката за първична медицин- |
|
ска помощ си сътрудничи с други лечебни заведения и обществени организации от областта на здравните и социалните грижи с оглед подобряване на грижите за пациентите. |
Критерий 3.4.1. |
Практиката познава добре орга- |
|
низациите, които предлагат здравни и други обществени услуги в нейния район, и работи с тях, когато е необходимо, за да съдейства на пациента да получи оптимални грижи. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарят (лекарите) може |
|
да опише предлагането на разнообразни социални и допълнителни здравни услуги и формите за подпомагане на пациентите и съответните процедури за сътрудничество. |
|
PБ. Практиката може да раз- |
|
полага с писмен или компютъризиран справочник на социалните услуги и заведенията, които ги предлагат и извършват. |
Критерий 3.4.2. |
Документацията, изпращана до |
|
други изпълнители на медицинска помощ (писма и формуляри), съдържа достатъчно информация, за да гарантира на пациентите получаването на оптимални грижи. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарят (лекарите) попъл- |
|
ва медицинското направление в съответствие с правилата за добра клинична практика и нормативните изисквания. |
|
PБ. Насочването към друг спе- |
|
циалист се отбелязва в медицинското досие на пациента. |
|
3.5. Здравна промоция, намаляване на риска и предпазване от заболяване |
Стандарт 3.5. |
Практиката за първична медицин- |
|
ска помощ осигурява здравна промоция и профилактика на заболяванията. |
Критерий 3.5.1. |
Практиката участва или сътруд- |
|
ничи в изпълнението на обществени програми за здравна промоция и профилактика. |
|
Индикатори |
|
PА. Лекарят (лекарите) инфор- |
|
мира пациентите за програмите за здравна промоция и профилактика и насърчава участието им в тези от тях, които смята за подходящи. |
|
PБ. Практиката осигурява учас- |
|
тие в обществени програми за ограничаване на тютюнопушенето, на консумацията на алкохол и в такива за здравна профилактика - различни програми за скрининг. |
Критерий 3.5.2. |
Практиката осигурява на паци- |
|
ентите информация как да се предпазват от заболявания и да се грижат за здравето си. |
|
Индикатор |
|
PА. Практиката разполага с |
|
различни материали и източници на информация (табла, брошури или компютърни програми) относно възможността за предпазване на пациентите от заболявания. |
Критерий 3.5.3. |
Практиката осигурява достатъч- |
|
на по обем и качество опортюнистична здравна профилактика и ранно откриване на заболяванията (медицински скрининг) при спазване на действащите нормативни актове, както и при използване на научно утвърдени указания. |
|
Индикатори |
|
PА. Провеждането на периодични медицински прегледи на деца, бременни и др. лица от рискови групи се вписва в медицинските им досиета. |
|
PБ. В медицинските досиета |
|
на пациентите се вписват данни относно: |
|
- провеждане на имунизации |
|
съгласно имунизационния календар; |
|
- провеждане на скрининг за |
|
ранно откриване на заболявания (в зависимост от приетите в страната скринингови програми). |
Критерий 3.5.4. |
В практиката е организирано из- |
|
пращане на напомнителни съобщения на пациентите във връзка със здравната профилактика и ранното откриване на заболявания. |
|
Индикатор |
|
PА. В практиката може да има: |
|
· картотека за следене на датите |
|
за планово извършване на профилактика; |
|
· систематично обозначаване на |
|
медицинските досиета за провеждане на опортюнистична профилактична дейност; |
|
· регистър на пациентите, на кои- |
|
то се изпращат напомнителни съобщения; |
|
· компютъризирана система за |
|
генериране на напомнителни съобщения. |
|
3.6. Продължителна медицинска помощ |
Стандарт 3.6. |
Практиката за първична медицин- |
|
ска помощ осигурява и извършва клинични, медико-социални, медико-психологични и др. грижи за болните с хронични заболявания. |
Критерий 3.6.1. |
Практиката диспансеризира бол- |
|
ните с хронични заболявания в съответствие с Наредба № 39 от 2004 г. за профилактичните прегледи и диспансеризацията (ДВ, бр. 106 от 2004 г.). |
|
Индикатори |
|
PА. Практиката диспансеризи- |
|
ра всички пациенти с хронични заболявания, при които има показания, при спазване на изискванията за информирано съгласие. |
|
PБ. Практиката спазва изиск- |
|
ванията на разработените протоколи за мониторинг и лечение. |
|
В. Практиката извършва сис- |
|
темен мониторинг на пациентите с хронични заболявания. |
|
4. Стандарти за информационното осигуряване на практиката за първична медицинска помощ |
|
4.1. Съдържание на медицинските записи |
Стандарт 4.1 |
Медицинските записи и досиета съ- |
|
държат достатъчно информация за извършените диагностични дейности, лечението и неговите резултати, развитието на заболяванията и здравните проблеми и оценката на здравословното състояние на пациентите, както и за проведените профилактични прегледи. |
Критерий 4.1.1. |
Медицинското досие на всеки па- |
|
циент е пълно, добре структурирано и документите в него са попълнени четливо. |
|
Индикатори |
|
PА. За всеки пациент в практи- |
|
ката има отделно досие от документи, които съдържат цялата клинична информация, с която практиката разполага за този пациент. Задължително в досието се включват записи за всяко посещение, за проведени консултации, за проведено лечение и всички клинико-лабораторни, инструментални и образни изследвания. Тази информация е на хартиен носител, но могат да се създават и компютърни файлове. |
|
PБ. Към медицинските досие- |
|
та на пациентите се включват и получени документи от консултанти и лечебни заведения за болнична помощ. |
|
PВ. Медицинските документи |
|
са добре и четливо попълнени. |
Критерий 4.1.2. |
Медицинските досиета съдържат |
|
точна информация за всяка проведена консултация на пациента и тази информация е достатъчна, за да позволи на друг лекар да продължи лечението на пациента. |
|
Индикатор |
|
PА. Всяко медицинско досие съдържа: |
|
· дата на консултацията; |
|
· причина за консултацията; |
|
· диагностични дейности; |
|
· диагноза съгласно МКБ; |
|
· план за лечение; |
|
· предписани лекарствени сред- |
|
ства (дадените указания за употреба и др.); |
|
· извършена здравна превантив- |
|
на дейност; |
|
· документиране на направлени- |
|
ята към други здравни специалисти; |
|
· идентификация на лекаря. |
Критерий 4.1.3. |
Практиката периодично добавя |
|
към медицинските досиета на пациентите с хронични заболявания етапни епикризи за тяхното развитие и оценка, изготвени от общопрактикуващия лекар. |
|
Индикатор |
|
PА. Наличие на етапни епик- |
|
ризи към медицинските досиета на пациентите с хронични заболявания, изготвени от общопрактикуващия лекар. |
|
4.2. Система за поддържане на медицинска документация |
Стандарт 4.2. |
Картотеката на медицинските до- |
|
сиета на пациентите позволява лесен достъп и работа при оказване на медицински грижи на отделен пациент, при провеждане на здравна промоция, при медицински одит и проучвания. |
Критерий 4.2.1. |
В практиката се поддържа конфи- |
|
денциалност, поверителност и сигурност на медицинските досиета на пациентите. |
|
Индикатори |
|
PА. Медицинските досиета на |
|
пациентите не се съхраняват и не се оставят на места, до които имат достъп външни лица. |
|
PБ. Персоналът на практика- |
|
та използва данните от медицинските досиета на пациентите при спазване на разпоредбите на Закона за защита на личните данни и след получено от тях предварително съгласие за това. |
Критерий 4.2.2. |
Всяко медицинско досие се съх- |
|
ранява на сигурно място и до него има достъп само упълномощен за това персонал. |
|
Индикатор |
|
PА. В практиката има специ- |
|
ална картотека за съхраняването на медицинските досиета. |
Критерий 4.2.3. |
При поискване от страна на па- |
|
циента практиката изпраща копие от медицинските записи или резюме на друг медицински специалист. |
|
Индикатор |
|
PА. В досието се отразява иска- |
|
нето за изпращане на информация, както и къде е изпратена тя. |
Критерий 4.2.4. |
Медицинските досиета на паци- |
|
ентите съдържат всички резултати от извършваните диагностични изследвания, както и кореспонденцията, свързана с тях. |
|
Индикатор |
|
PА. Лекарят (лекарите) прег- |
|
лежда всички резултати от диагностичните изследвания и кореспонденцията, свързана с пациентите, и предприема действия, ако това е необходимо, за уведомяване на пациентите. |
Критерий 4.2.5. |
В практиката има система за |
|
проследяване и изпращане на съобщения на пациенти с отклонения в клинико-лабораторните, образните и др. изследвания, в случаите, когато те не са запознати с резултатите. |
|
Индикатор |
|
PА. В практиката има система |
|
(на хартиени носители или компютъризирана) за изпращане на съобщения на пациенти със значителни отклонения в клинико-лабораторните, образните и др. изследвания. |
Критерий 4.2.6. |
Медицинските досиета на паци- |
|
енти, с които не се работи, се съхраняват на сигурно място в практиката. |
|
Индикатори |
|
PА. Индивидуалните медицин- |
|
ски досиета на пациенти се съхраняват за срокове, определени с нормативни актове. |
|
Б. В практиката има създаде- |
|
на система за съхранение, подбор и търсене на медицинските досиета на пациенти, с които не се работи, т.е. които не са посещавали практиката за период повече от една година. |
|
5. Стандарти за правата на пациентите |
|
5. 1. Права на пациентите |
Стандарт 5.1. |
Персоналът на практиката оказва |
|
медицинска помощ при зачитане правата на пациентите. |
Критерий 5.1.1. |
Медицинската помощ в практи- |
|
ката винаги и при всички обстоятелства се оказва при зачитане на правата на пациентите независимо от пол, възраст, религия, етническа принадлежност, сексуална ориентация или здравословно състояние. |
|
Индикатор |
|
PА. Лекарят (лекарите) и пер- |
|
соналът не могат да откажат достъп до медицинска помощ на пациент на основание пол, възраст, религия, етническа принадлежност, сексуална ориентация или здравословно състояние. |
Критерий 5.1.2. |
Условията, в които се извършват |
|
консултациите и прегледите, осигуряват конфиденциалност на пациентите. |
|
Индикатори |
|
PА. В кабинета (кабинетите) |
|
за консултация има условия за осигуряване на визуална и звукова изолация по отношение на останалите помещения. |
|
PБ. На пациентите е осигуре- |
|
но защитено от директно наблюдение място (например зад параван или екран), където се събличат. |
Критерий 5.1.3. |
В практиката е осигурена конфи- |
|
денциалност на цялата информация за здравното състояние на пациентите. |
|
Индикатори |
|
PА. Медицинските досиета или |
|
друг вид записи не се съхраняват и не се оставят на места, до които имат достъп външни лица. |
|
PБ. В практиката има утвър- |
|
дени правила за обработка на персоналната здравна информация. |
Критерий 5.1.4. |
Пациентът има право да откаже |
|
или отхвърли всяко лечение, процедура или съвет. |
|
Индикатори |
|
PА. В медицинските досиета се |
|
вписва всеки отказ на пациента от предлагано лечение или диагностични изследвания. |
|
PБ. Отказът на пациента не |
|
освобождава общопрактикуващия лекар от задължението да осигури продължаващи медицински грижи за пациента, като го насочи към подходящ изпълнител на медицинска помощ и го информира за разходите, които могат да възникнат. |
Критерий 5.1.5. |
Пациентът има право да потър- |
|
си допълнителна консултация от друг изпълнител на медицинска помощ, като общопрактикуващият лекар оказва нужното съдействие за това. |
Критерий 5.1.6. |
В практиката се разглеждат оп- |
|
лаквания, мнения и забележки на пациентите. |
|
Индикатор |
|
PА. В практиката има докумен- |
|
тация за постъпилите оплаквания, мнения и забележки на пациентите и съответните отговори. |
Критерий 5.1.7. |
Присъствието на трето лице, наб- |
|
людаващо или включено в клиничната дейност, е възмоно само с изричното съгласие на пациента. |
|
Индикатори |
|
PА. Пациентите са предвари- |
|
телно информирани и са дали своето съгласие, когато в практиката има студенти, специализанти или други медицински специалисти, които участват като наблюдатели или извършват медицински консултации, прегледи или изследвания. |
|
Б. Ако в практиката се извър- |
|
шва обучение, на видно място в чакалнята е поставена табела с информация за това. |
Критерий 5.1.8. |
Включването на пациенти в съ- |
|
бирането на персонифицирана здравна информация за научни изследвания е възможно само с тяхното изрично писмено съгласие и след като са получили писмени и устни разяснения за научния проект. |
|
Индикатор |
|
PА. В практиката има докумен- |
|
тация за писменото съгласие на пациентите, включени в научни изследвания. |
Лист за самооценка на общопрактикуващия лекар за постигане на стандартите
Общопрактикуващият лекар може да използва това резюме за самооценка на практиката и да реши дали отговаря на критериите и изпълнява всеки стандарт. Използването на листа за самооценка става едновременно с пълния текст на стандартите.
Критерий/индикатори |
Отговаря |
Частично |
Не |
|
|
отговаря |
отговаря |
1 |
2 |
3 |
4 |
Група стандарти 1 |
|
|
|
Условия и удобства |
|
|
|
- отделен кабинет за всеки лекар |
|
|
|
- удобства в кабинетите |
|
|
|
- достатъчно места в чакалнята |
|
|
|
- отделна манипулационна и |
|
|
|
сектор за амбулаторни операции |
|
|
|
- тоалетни / мивки за ръце |
|
|
|
- подходящи комуникационни |
|
|
|
връзки |
|
|
|
- осигуряване на сигурността на |
|
|
|
практиката |
|
|
|
- дезинфекция и обеззаразяване |
|
|
|
- контрол върху инфекциите |
|
|
|
- предварително почистване на |
|
|
|
инструментите |
|
|
|
- стерилни инструменти |
|
|
|
- унищожаване на заразени |
|
|
|
отпадъци |
|
|
|
- безопасност за персонала |
|
|
|
- забрана за пушене |
|
|
|
- добра поддръжка и чистота |
|
|
|
Оборудване в практиката |
|
|
|
- задължително медицинско |
|
|
|
оборудване |
|
|
|
- оборудване, необходимо за |
|
|
|
процедури |
|
|
|
- наличие и комплектованост |
|
|
|
на "лекарската чанта" |
|
|
|
- съхранение на ваксини |
|
|
|
- годност на използваните |
|
|
|
материали |
|
|
|
Физически достъп |
|
|
|
- подходящ физически достъп |
|
|
|
Група стандарти 2 |
|
|
|
Персонал в практиката |
|
|
|
- достатъчен брой персонал |
|
|
|
- ясно разпределени задължения |
|
|
|
- подходяща квалификация/ |
|
|
|
подготовка |
|
|
|
- обучен/квалифициран помощен |
|
|
|
персонал |
|
|
|
- продължаващо обучение на |
|
|
|
помощния персонал |
|
|
|
- анализ на качеството в |
|
|
|
практиката |
|
|
|
- източници за бързи справки |
|
|
|
- пълна автономност на лекарите |
|
|
|
- присъствие в практиката на поне |
|
|
|
още един сътрудник освен лекаря |
|
|
|
- подходящи умения за междулич- |
|
|
|
ностно общуване |
|
|
|
Група стандарти 3 |
|
|
|
Достъпност и наличност |
|
|
|
- достатъчни часове за амбула- |
|
|
|
торен прием |
|
|
|
- система за сортиране |
|
|
|
- извършване на консултация в рамките |
|
|
|
на два работни дни |
|
|
|
- гъвкава система за назначаване на |
|
|
|
посещения |
|
|
|
- даване на съвети по телефона |
|
|
|
- посещения извън амбулаторията |
|
|
|
(т.е. домашни) |
|
|
|
- осигурена 24-часова медицинска помощ |
|
|
|
Комуникация |
|
|
|
- наличие на информационна листовка |
|
|
|
на практиката |
|
|
|
- достатъчна продължителност на |
|
|
|
консултациите |
|
|
|
- информация на пациентите за цел, |
|
|
|
рискове и ползи от определени дейности |
|
|
|
- информация на пациентите за разходи |
|
|
|
за лечение и диагностични процедури |
|
|
|
- информация на пациентите за потенциални |
|
|
|
допълнителни разходи при насочване |
|
|
|
- наличие на здравни брошури и листовки |
|
|
|
Диагностика/лечение на пациентите |
|
|
|
- съответствие със съвременната практика, |
|
|
|
познаване и работа с другите доставчици |
|
|
|
на здравни услуги (консултанти) |
|
|
|
- предоставяне на достатъчна информация |
|
|
|
при препращане на пациенти |
|
|
|
Здравна промоция |
|
|
|
- участие в здравно-промоционни програми |
|
|
|
- обучение на пациентите |
|
|
|
- опортюнистични профилактични дейности |
|
|
|
- система за напомнителни съобщения |
|
|
|
Продължителни здравни грижи |
|
|
|
- диспансеризиране на пациенти |
|
|
|
Група стандарти 4 |
|
|
|
Съдържание на медицинските записи |
|
|
|
- цялостни, организирани, четливи |
|
|
|
- включват обобщена информация |
|
|
|
- точна, достатъчна информация |
|
|
|
Система за поддържане на медицински записи |
|
|
|
- конфиденциалност, поверителност |
|
|
|
- добавяне на епикризи |
|
|
|
- информация, достатъчна за продължаване |
|
|
|
на медицинската помощ |
|
|
|
- сигурност на съхранение |
|
|
|
- прехвърляне на информация по искане |
|
|
|
на пациента |
|
|
|
- преглед на получените резултати |
|
|
|
от изследвания и др. |
|
|
|
- проследяване на случаите с |
|
|
|
отклонения в резултатите от изследвания |
|
|
|
- сигурно съхраняване на медицинските |
|
|
|
досиета, с които не се работи текущо |
|
|
|
Група стандарти 5 |
|
|
|
Спазване на права на пациентите |
|
|
|
- медицински грижи без дискриминация |
|
|
|
- поверителност на информацията |
|
|
|
- конфиденциалност на записите |
|
|
|
- право на отказ от лечение |
|
|
|
- право за търсене на допълнително мнение |
|
|
|
- разглеждане на оплаквания/мнения |
|
|
|
- искане на съгласие за предоставяне |
|
|
|
на информация на трети страни |
|
|
|
- искане на съгласие за използване |
|
|
|
на информация за научни цели |
|
|
|
- Наредба за придобиване на специалност “обща медицина” от общопрактикуващите лекари
- Наредба № 15 от 2 юли 2008 г. за придобиване на специалност "обща медицина" от общопрактикуващите лекари
- Наредба № 31 от 12 август 2007 г. за определяне на правилата за добра клинична практика (Обн. ДВ. бр.67 от 17 август 2007 г.)
- МЕДИЦИНСКИ СТАНДАРТ „ПНЕВМОЛОГИЯ И ФТИЗИАТРИЯ“
Коментари към Медицински стандарт "ОБЩА МЕДИЦИНСКА ПРАКТИКА"