НАРЕДБА № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели
Наредби
НАРЕДБА № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели
Издадена от министъра на здравеопазването, министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на околната среда и водите, обн., ДВ, бр. 30 от 28.03.2001 г., изм., бр. 87 от 30.10.2007 г., в сила от 30.10.2007 г., изм. и доп., бр. 1 от 4.01.2011 г., изм., бр. 15 от 21.02.2012 г., в сила от 21.02.2012 г., изм. и доп., бр. 102 от 12.12.2014 г., бр. 6 от 16.01.2018 г.
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тази наредба се определят изискванията към качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели.
(2) Наредбата има за цел да защити здравето на хората от неблагоприятните ефекти на замърсяването на питейната вода, като регламентира изисквания към качеството и безопасността й.
Чл. 2. (1) Тази наредба не се прилага за:
1. натурални минерални води, определени като такива от компетентните държавни органи, съгласно действащите нормативни актове;
2. (изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) води, които са лекарствен продукт по смисъла на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;
3. вода, чието качество не влияе нито пряко, нито косвено върху здравето на потребителите и която е предназначена само за технически цели в обществени и производствени обекти и няма техническа възможност за връзка с разпределителната система на питейната вода;
4. водата от индивидуални и обществени местни водоизточници, освен ако тя не се използва за търговска или социална дейност, с цел питейна употреба.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., бр. 102 от 2014 г.) Органите на Държавния здравен контрол (ДЗК) информират заинтересованото население във всички случаи по ал. 1, т. 4, като във възможно най-кратък срок дават необходимите препоръки за всички възможни мерки, които могат да се предприемат за недопускане на риск за здравето при ползване на водата, както и при наличие на потенциална опасност за човешкото здраве.
Раздел II
Общи задължения
Чл. 3. (1) Водоснабдителните организации са длъжни да предприемат всички необходими мерки, за да осигурят снабдяването на населението с безопасна и чиста питейна вода.
(2) По смисъла на наредбата питейната вода е безопасна и чиста, когато:
1. не съдържа микроорганизми, паразити, химически, радиоактивни и други вещества в брой или концентрация, които представляват потенциална опасност за здравето на човека;
2. (изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) отговаря на минималните изисквания, определени в приложение № 1, таблици А и Б; и
3. (изм. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) са изпълнени изискванията на чл. 5 - 10 и чл. 13.
(3) Водоснабдителните организации предприемат всички необходими действия, за да не се допусне вторично влошаване на качеството на питейната вода при ремонт на водоснабдителни системи, режимно водоснабдяване и при пускане в експлоатация на нови водоизточници.
(4) С цел предпазване на водата за питейно-битови цели от замърсяване около питейните водоизточници и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване задължително се създават санитарно-охранителни зони съгласно Наредба № 3 за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди (ДВ, бр. 88 от 2000 г.).
Чл. 4. (Доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) Изпълнението на изискванията на тази наредба не трябва да допуска пряко или косвено влошаване на съществуващото качество на питейната вода по показатели, които имат отношение към здравето, както и увеличаване замърсяването на природните води, предназначени за питейно-битово водоснабдяване.
Чл. 4а. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.) В населени места, селищни образувания за курортни нужди и курортни комплекси доставяне на вода за питейно-битови цели с цистерни се допуска по изключение и за ограничен период от времe в случаи на бедствия и аварии, водещи до прекъсване на водоподаването или до силно влошаване качеството на питейната вода, както и при режимно водоснабдяване.
(2) При изпълнение на задълженията по ал. 1 водоснабдителните организации са длъжни да предприемат необходимите мерки доставяната с цистерни вода да отговаря на всички изисквания на наредбата и да не създава риск за здравето на потребителя.
Раздел III
Изисквания към качеството на питейната вода
Чл. 5. (1) (Изм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.) Питейната вода трябва да отговаря на стойностите на показателите, определени в приложение № 1, таблици А, Б, В, Г.1 и Г.2.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., бр. 6 от 2018 г.) Стойностите на показателите от приложение № 1, таблици В, Г.1 и Г.2, служат за целите на мониторинга и за изпълнение на задълженията по чл. 10.
Чл. 6. (1) Стойностите на показателите по приложение № 1 трябва да бъдат спазени на следните места:
1. (изм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.) за вода, доставяна чрез водоснабдителната мрежа - на мястото на изтичането й от крана при потребителя;
2. за вода, доставяна в цистерна - на мястото на изтичането й от цистерната;
3. за вода, предназначена за продажба в бутилки, кутии или други опаковки - на мястото на бутилиране или наливане на водата в кутии или други опаковки;
4. (изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) за вода в обекти за производство на храни - на местата, където тя се използва в производствения цикъл.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) Задълженията на водоснабдителните организации по предходната алинея, чл. 3, ал. 1 и чл. 10, ал. 2 се считат за изпълнени, когато се докаже, че в резултат на състоянието на вътрешната разпределителна система и/или на поддръжката й е налице несъответствие между качеството на водата, доставяна чрез водоснабдителната мрежа, и показателите по приложение № 1.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) Собствениците и/или ползвателите на обекти с обществено предназначение, като детски и учебни заведения, лечебни заведения, заведения за обществено хранене и др., при които несъответствията с изискванията за качеството на водата, доставяна чрез водоснабдителната мрежа, се дължат на вътрешната разпределителна система, са длъжни да предприемат необходимите мерки за привеждане качеството на питейната вода в съответствие с показателите по приложение № 1.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., изм. и доп., бр. 102 от 2014 г.) В случаите по ал. 2, когато поради състоянието и/или поддръжката на вътрешната разпределителна система има риск качеството на водата по чл. 6, ал. 1, т. 1 да не съответства на показателите по приложение № 1:
1. водоснабдителните организации са длъжни да информират собствениците на имоти за възможните за предприемане мерки за отстраняване на несъответствията с цел намаляване или предотвратяване на риска;
2. (доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) водоснабдителните организации въвеждат подходящ метод за обработка и технологии за пречистване на водата преди разпределението й във водопроводната мрежа с оглед промяна естеството или свойствата на водата и редуциране или отстраняване на риска от възникване на отклонения при потребителите;
3. (изм. и доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г., изм., бр. 6 от 2018 г.) водоснабдителните организации по подходящ начин дават информация и съвети на засегнатите потребители за всички други допълнителни действия, които те трябва да предприемат, за да се постигне корекция на отклоненията при крайния потребител.
Раздел IV
Мониторинг
Чл. 7. (1) (Изм. – ДВ, бр. 102 от 2014 г., по отношение на изречение второ - в сила от 28.11.2015 г., изм., бр. 6 от 2018 г.) Водоснабдителните организации провеждат или възлагат извършването на мониторинг по показателите по приложение № 1, разпределени в група А и група Б съгласно приложение № 2, с цел да се провери дали водите, предлагани на потребителите, отговарят на изискванията на наредбата, и по специално, че не превишават максималните и параметричните стойности, определени в съответствие с изискванията на приложение № 1, както и да се проследи ефективността на провежданата обработка и дезинфекция. Лабораторните изпитвания за целите на мониторинга се извършват или възлагат на акредитирани лаборатории по БДС EN ISO/IEC 17025 "Общи изисквания относно компетентността на лабораториите за изпитване и калибриране" или други еквивалентни международно признати стандарти.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г., отм., бр. 6 от 2018 г.).
(3) (Отм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.).
(4) В случаите, когато дезинфекцията е етап на подготовката или разпределението на питейната вода, системно се извършва проверка на ефективността по остатъчния дезинфектант и микробиологичните показатели, съгласно приложение № 2, таблица А. Прилаганата схема за обработка на питейната вода трябва да свежда до минимум възможността от замърсяването й с вторични продукти на дезинфекцията.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., изм. и доп., бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г., бр. 6 от 2018 г.) Минималната честота за вземане на проби и изпитване на показателите от група А и група Б се определя съгласно приложение № 2, таблици Б.1. За радиологичните показатели по приложение № 1, таблица Г. 1 и Г. 2 честотата на мониторинга се определя съгласно изискванията на приложение № 2а.
(6) (Нова – ДВ, бр. 102 от 2014 г., изм., бр. 6 от 2018 г.) За водата по чл. 6, ал. 1, т. 3 вземане на проби и изпитване се извършва съгласно принципите на Системата за анализ на опасностите и критичните контролни точки (HACCP) съгласно Регламент (ЕО) № 852/2004 г. на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните (обн., специално българско издание, гл. 13, том 44), както и принципите за официален контрол, предвидени в Регламент (ЕО) № 882/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно официалния контрол, провеждан с цел осигуряване на проверка на съответствието със законодателството в областта на фуражите и храните и правилата за опазване здравето на животните и хуманното отношение към животните (обн., специално българско издание, гл. 03, том 58).
Чл. 8. (Изм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.) Органите на ДЗК проверяват чрез контролен мониторинг съответствието на подаваната към потребителите питейна вода по показателите за качество, определени в приложение № 1, и честота, определена съгласно разработен план за контролен мониторинг в размер до 50 % от посочените изисквания в приложение № 2, таблица Б.1.
Чл. 9. (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г., изм., бр. 1 от 2011 г., изм. и доп., бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г., изм., бр. 6 от 2018 г.) (1) В изпълнение на задълженията по чл. 7 и 8 водоснабдителните организации разработват програми за мониторинг на питейните води, които съгласуват с регионалната здравна инспекция (РЗИ).
(2) Програмите за мониторинг трябва да отговарят на следните условия:
1. да удостоверяват, че прилаганите мерки за контролиране на рисковете за човешкото здраве по цялата водоснабдителна система – от водосборния басейн през водовземането, пречистването и съхранението до разпределението – действат ефективно и че водата в мястото на определяне на съответствието по чл. 6, ал. 1 е безопасна и чиста;
2. да осигуряват информация относно качеството на питейната вода, така че да може да се докаже, че се спазват задълженията по чл. 3 и 4 и определените в приложение № 1 стойности на показателите;
3. да идентифицират най-подходящите начини за намаляване на риска за човешкото здраве.
(3) Програмите за мониторинг по обхват и честота трябва да отговарят на минимума изисквания по приложения № 2, 2а и 2б, като се вземат под внимание и специфичните регионални условия при всяка зона на водоснабдяване. Програмите подлежат на непрекъснат процес на преразглеждане, както и на ежегодна актуализация или препотвърждаване.
(4) Програмите за мониторинг се състоят от следните елементи:
1. пробовземане и лабораторен анализ на отделни водни проби или измервания, документирани чрез постоянен процес на мониторинг;
2. данни от извършени инспекции на водосборния басейн от компетентните органи, инспекции на съоръженията за водовземане, пречистване, обеззаразяване, съхранение, разпределение и доставка на водата и/или инспекции на документацията за функционалността и поддръжката на оборудването.
(5) Възможност за отклонения от посочените в приложение № 2 показатели за мониторинг от група А и/или група Б и изисквания за честотите на пробовземане се допуска при условие, че е направена оценка на риска в съответствие с приложение № 2в.
(6) Оценката на риска се изготвя от водоснабдителните организации.
(7) Изготвената по ал. 6 оценка се одобрява от съответната РЗИ.
(8) След одобрението по ал. 7 водоснабдителната организация публикува на електронната си страница информация за изготвената оценка на риска и резюме на резултатите от нея.
(9) За определяне броя и честотата на пробовземанията и анализите за показателите по приложение № 1, таблици Г.1 и Г.2, се прилагат изискванията по приложения № 2а и 2б.
(10) Определеният брой проби трябва да се вземе равномерно разпределен по време и място.
(11) Пунктовете за вземане на проби се определят съвместно от водоснабдителните организации и РЗИ на местата съгласно чл. 6, ал. 1. Когато водата се доставя чрез водоснабдителната мрежа, пунктовете не могат да бъдат по-малко от два за населено място. Проби по отделни показатели за целите на мониторинга на вода, доставяна чрез водоснабдителната мрежа за всяка обособена зона на водоснабдяване, могат да се вземат и от водоизточника, резервоарите или от пречиствателната станция, ако е доказано, че стойността на изследвания показател няма да се повлияе от мястото на вземане на пробата.
(12) Без да се засягат основните норми за радиационна защита съгласно наредбата по чл. 26, ал. 3 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия, програмите за мониторинг по ал. 1 по отношение на радиологичните показатели се разработват така, че да се гарантира, че в случай на несъответствие с параметричните стойности:
1. се прави преценка дали установеното несъответствие представлява риск за човешкото здраве, който да налага предприемането на действия;
2. се предприемат коригиращи действия при необходимост с цел подобряване на качеството на водата до равнище, отговарящо на изискванията за защита на човешкото здраве от гледна точка на радиационната защита.
(13) Методите за анализ трябва да са валидирани и документирани в съответствие със стандарт БДС EN ISO/IEC17025 или други еквивалентни международно признати стандарти и да отговарят на изискванията, предвидени в приложение № 3, като:
1. за анализ на микробиологичните показатели от приложение № 1, таблици А и В, се прилагат методите, посочени в приложение № 3, таблица А;
2. за анализ на физико-химичните показатели от приложение № 1, таблици Б и В, се прилагат методи, които съответстват на изискванията, посочени в приложение № 3, таблица Б;
3. при отсъствие на метод за анализ, който да отговаря на определените в част Б на приложение № 3 критерии за минимално метрологично качество, се прилагат действащи БДС, БДС ISO или БДС EN, които гарантират прилагане на най-добрите налични техники, без да водят до прекомерни разходи.
(14) Вземането на проби:
1. за определяне на съответствието за съдържание на мед, олово и никел се извършва при крана на потребителя без предварително източване на водата; взема се случайна проба през дневно време;
2. за съответствие на микробиологичните показатели на местата по чл. 6, ал. 1 се извършва и пробите се обработват в съответствие със стандарт БДС EN ISO 19458:2006 "Качество на водата. Вземане на проби за микробиологичен анализ", цел на пробовземане Б;
3. от разпределителната мрежа, с изключение на пробовземането на крана при потребителя, трябва да е в съответствие със стандарт БДС ISO 5667-5:2013 "Качество на водата. Вземане на проби. Част 5: Ръководство за вземане на проби от вода за пиене от пречиствателни станции и тръбни разпределителни системи", а пробите за определяне на микробиологичните показатели трябва да се вземат и третират в съответствие със стандарт БДС EN ISO 19458:2006 "Качество на водата. Вземане на проби за микробиологичен анализ", цел на пробовземане А.
(15) Работните характеристики и методите за изпитване за радиологичните показатели и радионуклиди трябва да отговарят на изискванията, предвидени в приложение № 2б, т. 3.
(16) В случай на съмнение за присъствие в питейната вода на потенциално опасни за здравето вещества и микроорганизми, за които по приложение № 1 не са определени изисквания, водоснабдителните организации незабавно информират органите на ДЗК и извършват съответни проучвания и анализи и при необходимост провеждат допълнителен мониторинг, съгласувани с органите на ДЗК.
(17) Водоснабдителните организации извършват дейностите по ал. 16 и в случаите, когато са уведомени от органите на ДЗК за съмнение за присъствие в питейната вода на потенциално опасни за здравето вещества и микроорганизми.
Раздел V
Отстраняване на несъответствията и ограничаване ползването на питейна вода
Чл. 10. (1) (Изм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.) Във всички случаи на несъответствие на качеството на питейната вода с определените по приложение № 1 изисквания водоснабдителните организации незабавно информират органите на ДЗК с цел преценка на здравния риск и провеждат или възлагат проучване с цел установяване на причината за несъответствието. Водоснабдителните организации информират органите на ДЗК за резултатите от проучването своевременно в срок не по-дълъг от 3 дни след приключване на проучването.
(2) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) Когато независимо от мерките, предприети в изпълнение на общите задължения по чл. 3 и 4, качеството на питейната вода не отговаря на показателите по приложение № 1, съответната водоснабдителна организация предприема приоритетно в най-кратки срокове действия за отстраняване на несъответствието и възстановяване качеството на водата за питейно-битови нужди, като взема предвид наред с останалите обстоятелства и степента, в която е била превишена съответната максимална или параметрична стойност, и потенциалната опасност за здравето. Тези задължения не се отнасят за случаите по чл. 6, ал. 2.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., доп., бр. 102 от 2014 г.) В случай че питейната вода представлява потенциална опасност за здравето поради несъответствие със стойностите на показателите по приложение № 1 или друга причина, органите на ДЗК забраняват подаването на питейна вода или ограничават употребата й, като незабавно уведомяват потребителите за това и им предоставят необходимите съвети. При необходимост могат да се предприемат и други действия за опазване на здравето.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г., доп., бр. 102 от 2014 г.) Въз основа на оценката на здравния риск, който произтича от забраната за подаването на питейна вода или ограничаване ползването на питейна вода, водоснабдителните организации и РЗИ преценяват какви конкретни действия трябва да се реализират за опазване здравето на населението, в случаите по ал. 3.
(5) В случай на несъответствие с изискванията от приложение № 1, таблица В, органите на ДЗК преценяват дали съществува здравен риск и изискват от водоснабдителните организации предприемане на действия за възстановяване качеството на питейната вода с оглед защита здравето на потребителите.
(6) Във всички случаи, когато несъответствията представляват опасност за здравето, водоснабдителните организации и органите на ДЗК информират потребителите за предприетите действия.
Раздел VI
Ред за разрешаване на отклонения от изискванията за качество на питейната вода
Чл. 11. (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) (Доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) В случаите, когато не съществува алтернативна възможност за водоснабдяване и подаване на водата за питейно-битови цели в зоната на водоснабдяване, министърът на здравеопазването може да разреши ползването на вода за питейно-битови цели с отклонение от изискванията по приложение № 1, таблица Б до определена от него максимална стойност, без да се допуска опасност за здравето на потребителите.
(2) Отклонението се разрешава за възможно най-кратък период от време, не по-дълъг от три години.
(3) В края на периода се извършва преглед и оценка на изпълнението на действията за отстраняване на отклонението и постигнатия напредък.
Чл. 11а. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) Министърът на здравеопазването може да разреши повторно удължаване на срока за ползване на вода за питейно-битови цели с отклонение за период не по-дълъг от три години въз основа на информацията от извършения преглед и оценка на действията по чл. 11, ал. 3 и становище от директора на РЗИ.
(2) В случаите по ал. 1 министърът на здравеопазването предоставя на Европейската комисия подробна информация по чл. 11, ал. 3, както и мотиви за повторното удължаване на срока за ползване на вода за питейно-битови цели с отклонение.
Чл. 11б. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) В изключителни случаи министърът на здравеопазването може да поиска от Европейската комисия да разреши ползването за трети път на вода за питейно-битови цели с отклонение, за срок не по-дълъг от три години. Европейската комисия се произнася в тримесечен срок.
Чл. 11в. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) Разрешенията по чл. 11, 11а и 11б се издават въз основа на постъпило заявление от съответната водоснабдителна организация, в което се посочват:
1. наименованието и адресът на водоснабдителната организация;
2. мотивите за искане на разрешение за ползване на вода за питейно-битови цели с отклонение;
3. показателят, за който се иска разрешаване на отклонение, и данните от предходен мониторинг;
4. зоната на водоснабдяване, засегнатият географски район, общото количество вода, доставяно в денонощие, броят население, обектите за производство на храни, които използват водата;
5. подходящата схема за мониторинг с повишена честота на вземане на проби, ако е необходимо;
6. резюме на плана за необходимите мерки за отстраняване на отклонението, включително график за дейностите, оценка на разходите и условия за преразглеждане на плана.
(2) Когато предоставените данни по ал. 1 не дават достатъчна информация за вземане на решение, министърът на здравеопазването има право да изисква по-подробни сведения за обстоятелствата по т. 1 - 6.
(3) В случаите по чл. 11 и 11а министърът на здравеопазването се произнася в срок до 25 дни от подаване на заявлението по ал. 1, като издава разрешение или прави мотивиран отказ.
(4) Отказът по ал. 3 подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Чл. 11г. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) Разрешението за ползване на вода за питейно-битови цели с отклонение съдържа:
1. основанията за издаване на разрешението;
2. показателя, за който се отнася отклонението, и данни от предходен мониторинг;
3. максималната стойност, до която се разрешава отклонение от съответната допустима стойност на показателя, определена с наредбата;
4. зоната на водоснабдяване, засегнатия географски район, общото количество вода, доставяно в денонощие, броя население, обекти за производство на храни, които използват водата;
5. подходяща схема за мониторинг с повишена честота на вземане на проби, ако е необходимо;
6. резюме на плана за необходимите мерки за отстраняване на отклонението, включително график за дейностите, оценка на разходите и условия за преразглеждане на плана;
7. срок, за който се разрешава отклонението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) В случаите, когато несъответствието с допустимите стойности на показателите по приложение № 1 е незначително и предприетите в съответствие с чл. 10, ал. 2 действия са достатъчни за отстраняване на проблема в срок от 30 дни, директорът на съответната РЗИ може да разреши ползване на вода за питейно-битови цели с отклонение, като определи максималната стойност, до която се допуска отклонението, и срок за отстраняването му.
(3) Алинея 2 не се прилага, когато в дадена зона за водоснабдяване е установено несъответствие с допустимата стойност по един и същ показател в продължение на повече от 30 дни общо през последните 12 месеца.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) При издаване на разрешение за ползване на вода за питейно-битови цели с отклонение, с изключение на случаите по ал. 2, РЗИ и съответната водоснабдителна организация са длъжни своевременно и по подходящ начин съвместно да информират засегнатите потребители за издаденото разрешение и условията по него, като осигурят даване на съвети и консултации за рисковите групи от населението.
(5) Министърът на здравеопазването уведомява Европейската комисия в срок до два месеца за всяко издадено разрешение по чл. 11, 11а и 11б за зони на водоснабдяване с разпределяно количество вода над 1000 м3 средно на ден или с население, свързано към водоснабдителната система над 5000 човека, като предоставя и информацията по ал. 1.
Чл. 12. (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) За питейна вода, предназначена за продажба в бутилки, кутии или други опаковки, не се разрешават отклонения от изискванията по приложение № 1.
Раздел VII
Изисквания към материали и реагенти, използвани за обработка и пренос на питейна вода
Чл. 13. (1) В процеса на дезинфекция и обработка, както и при изграждане на инсталации и съоръжения за подготовка и разпределение на питейна вода се използват само безопасни за здравето реагенти и материали, сертифицирани от акредитирани органи по сертификация, за контакт с питейна вода и/или одобрени от Министерството на здравеопазването.
(2) Питейната вода не трябва да съдържа вещества, мигриращи от контактуващи с нея материали, остатъци от реагенти, дезинфектанти и съдържащи се в тях примеси, в концентрации, които превишават количеството, необходимо за постигане целите на тяхното приложение и/или които представляват опасност за здравето.
(3) (Нова - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) Изискванията по ал. 2 се прилагат и за веществата и материалите, използвани за изграждане на нови инсталации и съоръжения, както и по отношение на примесите с произход от тях.
Раздел VIII
Информация и отчети
Чл. 14. (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) Водоснабдителните организации предоставят данните от извършения мониторинг по чл. 7 на съответната РЗИ.
(2) Данните по ал. 1 се предоставят ежемесечно най-късно до 20-о число на следващия месец по зони на водоснабдяване съгласно изготвен от Министерството на здравеопазването електронен формат, в съответствие с изискванията за докладване на Европейската комисия.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) Регионалната здравна инспекция извършва преглед и оценка на постъпилите от съответните водоснабдителни организации данни и при необходимост изисква допълване или корекция на данните.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) За всяка една зона на водоснабдяване РЗИ добавя към получените от водоснабдителните организации данни данните от извършения от инспекцията мониторинг по чл. 8.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) Данните от извършения от водоснабдителните организации и РЗИ мониторинг за всяка зона на водоснабдяване се предоставят ежемесечно на Министерството на здравеопазването най-късно до 30-о число на следващия месец съгласно изготвен от Министерството на здравеопазването електронен формат, в съответствие с изискванията за докладване на Европейската комисия.
(6) Министерството на здравеопазването извършва преглед и оценка на постъпилите по ал. 5 данни и при необходимост изисква допълване или корекция на данните.
Чл. 14а. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) (1) (Доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) Без да се засягат разпоредбите на глава втора на Закона за опазване на околната среда, Министерството на здравеопазването въз основа на получените по реда на чл. 14 данни изготвя ежегодно обобщен национален доклад за качеството на водата за питейно-битови цели, като взема предвид разпоредбите на чл. 2, ал. 1, т. 3 и 4, чл. 5, чл. 9, ал. 1, чл. 10 и чл. 11г, ал. 4 и 5.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.) За изготвянето на доклада по ал. 1 при необходимост Министерството на здравеопазването може да изисква допълнителна информация от водоснабдителните организации и РЗИ.
(3) (Доп. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) Без да се засягат разпоредбите на глава втора на Закона за опазване на околната среда, Министерството на здравеопазването на всеки три години изготвя сборен национален доклад, съставен от съответните доклади по ал. 1, който се публикува в рамките на една година след края на отчетния период. Първият доклад се изготвя за периода 2002 - 2004 г.
(4) Министерството на здравеопазването предоставя на Европейската комисия доклада по ал. 3 в срок от два месеца след неговото публикуване, като с първия доклад се предоставя и информация по прилагането на чл. 6, ал. 4 и приложение № 1, таблица Б, забележка (10).
(5) В случай че Европейската комисия е разработила конкретни насоки за докладване от страните членки, Министерството на здравеопазването може да изпълни задълженията по ал. 4 чрез предоставяне на данните по чл. 14 и друга информация съгласно утвърден електронен формат.
Чл. 15. (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) Водоснабдителните организации и органите на ДЗК са длъжни да осигуряват достъп на потребителите до адекватна и актуална информация за качеството на питейната вода.
Чл. 16. (Отм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.)
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
(Загл. изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.)
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Питейна вода" е вода за питейно-битови цели:
а) (изм. – ДВ, бр. 102 от 2014 г.) в нейното природно състояние или след обработка, предназначена за пиене, приготвяне на храна и други битови цели, независимо от нейния произход и независимо от това дали се доставя чрез водоразпределителна мрежа, от цистерна, в бутилки, кутии или други опаковки;
б) (изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) използвана в предприятията от хранителната промишленост за производството, преработката, съхранението или продажбата на продукти или на вещества, предназначени за консумация от хора, с изключение на случаите, когато органите на ДЗК са преценили, че качеството на водата не може да повлияе върху безопасността на готовия хранителен продукт.
2. (Изм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г.) "Вътрешна разпределителна система" е системата от тръбопроводи, съединителни части и приспособления, инсталирани в частта от площадковата водоразпределителна мрежа и/или сградната водопроводна инсталация, от водочерпните прибори за питейна вода при потребителите до арматурноводомерния възел, за поддръжката на които доставчикът на водата не носи отговорност по силата на действащата нормативна уредба.
3. "Местен водоизточник" е всеки водоизточник, който може да се използва за пиене и/или водоналиване за питейно-битови нужди, но не е включен във водоснабдителната система на населените места или не се използва за самостоятелно (автономно) питейно-битово водоснабдяване на отделни обществени и производствени обекти, където постоянно или временно пребивават или работят хора.
4. "Обществен местен водоизточник" е местен водоизточник с изградени съоръжения за ползване на водата, който е обществено достъпен и традиционно се използва за пиене и/или водоналиване за питейно-битови нужди.
5. (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2007 г., бр. 1 от 2011 г.) "водоснабдителни организации" са В и К операторите по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги или други юридически лица, които експлоатират водоснабдителна система за питейно-битово водоснабдяване.
6. (Отм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.).
7. "Зона на водоснабдяване" е географски очертан район, в рамките на който се добива или разпределя питейна вода с приблизително еднакви качества, доставяна от един или повече водоизточници.
8. (Нова – ДВ, бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г.) "Радиоактивно вещество" е всяко вещество, което съдържа един или повече радионуклиди, чиято активност или концентрация не може да бъде пренебрегната с оглед на радиационната защита.
9. (Нова – ДВ, бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г.) "Индикативна доза" е очакваната ефективна доза за една година на поглъщане, получена като резултат от всички радионуклиди, чието наличие е установено във водоснабдителна мрежа, доставяща вода за питейно-битови цели, както с естествен, така и с изкуствен произход, с изключение на тритий, калий-40, радон и кратко живеещи разпадни продукти на радона.
10. (Нова – ДВ, бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г.) "Параметрична стойност" е стойност на радиоактивни вещества в питейната вода, над която органите на ДЗК преценяват дали наличието на радиоактивни вещества във водата, предназначена за питейно-битови цели, представлява риск за човешкото здраве, което налага предприемането на действия, като в случай на необходимост водоснабдителните организации предприемат коригиращи мерки с цел подобряване качеството на водата до равнище, отговарящо на изискванията за защита на човешкото здраве от гледна точка на радиационната защита.
§ 1а. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2011 г., доп., бр. 102 от 2014 г., изм. и доп., бр. 6 от 2018 г.) С тази наредба се въвеждат изискванията на Директива 98/83/ЕО на Съвета от 3 ноември 1998 г. относно качеството на водите, предназначени за човешка консумация (обн., ОВ, Специално издание 2007 г., Глава 15, том 04), Директива 2013/51/ЕВРАТОМ на Съвета от 22 октомври 2013 г. за определяне на изискванията за защита на здравето на населението по отношение на радиоактивни вещества във водата, предназначена за консумация от човека (обн., ОВ, L 296 от 2013 г.) и Директива (ЕС) 2015/1787 на Комисията от 6 октомври 2015 г. за изменение на приложение II и приложение III към Директива 98/83/ЕО относно качеството на водите, предназначени за консумация от човека (обн., OB, L 260, 7.10.2015 г.).
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) Наредбата се издава на основание чл. 135, т. 3 във връзка с чл. 189 от Закона за водите.
§ 3. До въвеждането като БДС на посочените в приложение № 3, таблица А методи за изпитване за определяне на съответните показатели се използват БДС 17335-93 и БДС 17336-93. Тези методи могат да се прилагат в срок до 5 години след въвеждането като БДС на методите, посочени в приложение № 3, таблица А.
§ 4. В срок 7 години от влизане в сила на наредбата могат да се прилагат БДС за методи за изпитване на вода за пиене, които не отговарят на посочените в приложение № 3, таблици Б и В изисквания.
§ 5. (Отм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.).
§ 6. Разпоредбите на чл. 11, ал. 1, 2, 3, 7 и 8 се прилагат от 1 януари 2010 г. До влизане в сила на тези изисквания разрешения за използване на води за питейно-битови цели от нови водоизточници с отклонения от тази наредба се издават само от главния държавен санитарен инспектор по реда на чл. 11, ал. 4 и 5.
§ 7. (1) За показателите от приложение № 1, таблици Б и В - алуминий, трихалометани, електропроводимост и клостридиум перфрингенс, разпоредбите на наредбата се прилагат от 1 януари 2005 г.
(2) За показателите от приложение № 1, таблици Б, В и Г - антимон, бензен, бенз(а)пирен, бор, бромати, 1,2-дихлоретан, живак, никел, общ органичен въглерод, пестициди, пестициди общо, полициклични ароматни въглеводороди, тетрахлоретан, трихлоретан и тритий, разпоредбите на наредбата се прилагат от 1 януари 2007 г.
§ 8. (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г.) Контролът по спазване изискванията на тази наредба се осъществява от органите на ДЗК по реда на Закона за водите и Закона за здравето.
НАРЕДБА
за изменение и допълнение на Наредба № 9 от 2001 г. за
качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели
(ДВ, бр. 1 от 2011 г.)
.......................................................................
§ 25. Навсякъде в текста на наредбата абревиатурата "ДСК", се заменя с "ДЗК", а думите "местните компетентни органи" се заменят с "водоснабдителните организации и РИОКОЗ".
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 1
от 2007 г. за проучване, ползване и опазване на подземните води
(ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г.)
.......................................................................
§ 125. Навсякъде в Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели (обн., ДВ, бр. 30 от 2001 г.; изм., бр. 87 от 2007 г. и бр. 1 от 2011 г.) думите "регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве", "регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве" и "РИОКОЗ" се заменят съответно с "регионалните здравни инспекции", "регионалната здравна инспекция" и "РЗИ".
.......................................................................
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 9 от 2001 г.
за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели
(ДВ, бр. 102 от 2014 г.)
§ 16. Разпоредбите на § 5, т. 1 по отношение на ал. 1, изречение второ и т. 2, § 6, § 10, т. 1, буква "б", § 11, т. 1 по отношение на таблица Б, ред "Естествен уран" и забележка 12 и т. 3, § 12, т. 2, § 13, § 14 и § 15 влизат в сила от 28 ноември 2015 г.
ПРЕХОДНА РАЗПОРЕДБА
към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 9 от 2001 г.
за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели
(ДВ, бр. 6 от 2018 г.)
§ 14. В срок до 31.12.2019 г. характеристиките "точност", "прецизност" и "граница на откриване" съгласно таблица 2, част Б на приложение № 3 към чл. 9, ал. 13 могат да се използват като алтернативен набор от характеристики за метрологично качество вместо "праг на количествено определяне" съгласно т. 1, част Б на приложение № 3 към чл. 9, ал. 13 и "неопределеност на измерването" съгласно таблица 1, част Б на приложение № 3 към чл. 9, ал. 13.
Приложение № 1 към чл. 3, ал. 2, т. 2 (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., изм. и доп., бр. 102 от 2014 г., изм., бр. 6 от 2018 г.)
Микробиологични показатели
(1)КОЕ - колонообразуващи единици. (2)Стойностите на микробните числа са за 1 ml.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Забележки: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Забележки: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Радиологични показатели |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Забележки: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Забележки: |
Приложение № 2 към чл. 7, ал. 1 (Изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., изм., бр. 15 от 2012 г., в сила от 21.02.2012 г., изм. и доп., бр. 102 от 2014 г., бр. 6 от 2018 г.)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Забележки: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Таблица Б. 2 |
????????????????????????????????????????????????????????????Приложение № 2а към чл. 7, ал. 5 (Ново – ДВ, бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г.)
Мониторинг на радиоактивните вещества
|
???????????????????????????????????????????????????????????Приложение № 2б към чл. 9, ал. 3 (Ново – ДВ, бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г., изм., бр. 6 от 2018 г.)
Мониторинг на индикативната доза и аналитични работни характеристики
|
Приложение № 2в към чл. 9, ал. 5 (Ново – ДВ, бр. 6 от 2018 г.)
Оценка на риска
|
Приложение № 3 към чл. 9, ал. 13 (Изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2011 г., изм., бр. 102 от 2014 г., в сила от 28.11.2015 г., бр. 6 от 2018 г.)
Методи за анализ
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Част Б
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Таблица 1
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Таблица 2
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Веществата акриламид, епихлорохидрин и винилхлорид се контролират чрез спецификация на продукта. |
- Наредба № 5 от 30 май 2008 г. за управление качеството на водите за къпане
- НАРЕДБА за условията и реда, при които се допуска тютюнопушене в закрити обществени места и в сградите с обособени работни места
- НАРЕДБА № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти
- НАРЕДБА № 36 ОТ 21 ЮЛИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УПРАЖНЯВАНЕ НА ДЪРЖАВЕН ЗДРАВЕН КОНТРОЛ
Свързани продукти
СОЕКС ECOVISOR F4
Безплатна доставка за България!ЛАВАНДУЛОВА ВОДА 250 мл.
ВОДА ТРАПЕЗНА БЕБЕЛАН 0.5 л.
LAICA КАНА ЗА ФИЛТРИРАНЕ НА ВОДА PRIME LINE /SPRING BLUE/ J51AC
ЛИТЪЛ ЛАЙФ ДЕТСКА БУТИЛКА ЗА ВОДА ДИНОЗАВЪР 400 мл 15030
LAICA СПОРТНА БУТИЛКА ИНОКС СИНЯ 550 мл BR60C01
Файлове за сваляне към НОРМАТИВНИЯТ АКТ
Свързани статии
- Да си направим "жива" вода сами вкъщи
- Използвайте лесен метод за дестилиране на вода
- Колко вода трябва да пием на ден според теглото си – формули за изчисляване и таблица
- Лечение при махмурлук
- Лечение при бъбречна поликистоза (поликистоза на бъбреците)
- Не си вземайте горещ душ през зимата
- Симптоми на дехидратация и как да разберем дали пием достатъчно вода
- Обем и състав на телесните течности
- Защо трябва да пестим водата
- Пречистване на организма с вода
Коментари към НАРЕДБА № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели