Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи
Професионални организации
Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) е съсловна организация, която обединява и защитава интересите на медицински сестри, акушерки, рентгенови лаборанти, рехабилитатори, медицински фелдшери и медицински лаборанти (последните четири са обединени под названието асоциирани медицински специалисти). Тези специалисти представляват най-многобройната общност в здравеопазването. Тяхната дейност обхваща различни сфери в полагането на грижи за пациентите - превантивни, клинични, промотивни, диагностични, рехабилитационни, обучение и управление на грижите. Съответно и работят във всички видове структури, свързани със здравеопазването - болнични, управленски, извънболнични, учебни, хосписни, професионални и т.н.
Асоциацията осъществява своята дейност чрез регионални колегии, които са създадени във всеки един от областните центрове на страната. Акушерките, медицинските сестри и асоциираните медицински специалисти, които практикуват професията си, членуват в БАПЗГ и получават уникален идентификационен номер, под който извършват своята дейност. Онези специалисти от тях, които не упражняват своята професия, могат да членуват в структурата на доброволен принцип.
Цели на БАПЗГ
Целите, които преследва Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, са следните:
- Да представлява членовете си, защитава техните интереси, права, професионалната и гражданската им позиция относно труд, образование, законодателство, специализация и квалификация, социално осигуряване и жизнено равнище.
- Да оказва помощ по отношение на реализирането им в професията както в нашата страна, така и в ЕС, да издига социалния им и работния им статут.
- Да не бъде пренебрегвана Асоциацията при взимането на решения, касаещи промени, функциониране и основни дейности на здравната система.
- Да взима участие в ръководенето на здравните грижи на регионално и национално равнище.
- Да се запознава и прилага нововъведенията и постиженията на съвременната наука в сферата на здравните грижи.
- Да работи съвместно с други граждански, синдикални и съсловни организации в нашата страна и извън нея.
- Да се грижи за повишаването на квалификацията на членовете си с помощта на продължаващото обучение при условия и по ред, посочени в подписани договори с медицински университети и с бази за следдипломно обучение.
- Да прилага на практика и да актуализира Квалификационната рамка за професионално развитие на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти.
- Да изразява своето професионално мнение относно проекти на нормативни актове в областта на здравните грижи и на здравеопазването.
- Да следи за спазването на етичните норми и правилата за добра медицинска практика по здравни грижи.
- Да осъществява проекти, отнасящи се до профилактика и промоция на здравето.
- Да взима участие във формирането на ново обществено и индивидуално отношение към здравето като отговорност и право на отделния индивид.
- Да взима дейно участие при създаването на нормативна база и в изграждането на структури за оказване на качествени здравни грижи за населението.
- Да упражнява контрол върху качеството на здравните грижи при всички етапи и форми на оценяване.
- Да оказва съдействие за равен достъп до здравни грижи и социална справедливост на хора, които са в неравностойно положение.
Дейност на БАПЗГ
Функциите и дейностите, които изпълнява Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, са:
- Издава сертификати на изкаралите продължаващото обучение по Единната кредитна система на Асоциацията.
- Определя квалификационни нива по реда на Квалификационната рамка за професионално развитие на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, приета от Националния съвет на организацията.
- Организира, координира, провежда, регистрира и контролира задължителното продължаващо медицинско обучение.
- Събира, анализира и разпространява информация по въпросите на здравните грижи.
- Популяризира и прилага на практика иновативни и научно доказани практики от родния и чуждестранния опит в областта на здравните грижи.
- Печата и разпространява материали, касаещи дейността на Асоциацията. Официалното издание на организацията е сп. "Здравни грижи".
- Оказва финансова и логистична подкрепа на членове на организацията в случаите на създаване на сдружения или други структури, чрез които се предлагат качествени и по-достъпни здравни грижи на гражданите на страната.
- Организира медийни и други дейности в рамките на закона, чрез които се събират средства за БАПЗГ.
- Асоциацията има правомощията да основава фирми, учебни центрове и други обекти със стопанска цел. Тяхната дейност не трябва да противоречи на нашето законодателство и трябва да е свързана с основната дейност на БАПЗГ и да я подпомага.
- Има право да организира, подпомага финансово и да извършва други позволени от закона дейности, касаещи предмета на дейност и целите на организацията.
- Създава и обслужва Национален електронен професионален регистър на своите членове.
- Излъчва свой представител във Висшия медицински съвет към здравното министерство.
- Представлява членовете си, когато се явяват на конкурси за ръководители на здравните грижи. Също така подпомага тях и техните близки при нужда.
Структура на БАПЗГ
Структурата на Българската асоциация на професионалистите по здравна грижа е разделена на органи на национално и на регионално равнище. На централно равнище са следните:
- Конгрес - делегатите му се избират от Общите събрания на регионалните колегии. Има правомощията да избира и освобождава председателя, неговите заместници, главния секретар и членовете на Управителния съвет, както и ръководствата на комисиите. Определя почетния председател на Асоциацията, който се предлага от Националния съвет. Той получава този статут заради принос и заслуги към дейността на БАПЗГ. Конгресът гласува и приема отчетите на другите органи на национално равнище плюс тези на Националния съвет на главните сестри и Националните професионални консултативни съвети. Има правомощията да приема, променя и допълва Устава на Асоциацията. По същия начин може да процедира и с Кодекса за професионална етика на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, като има за задължение да го предостави на здравния министър за утвърждаване. Определя по какви правила да се събират и разходват средствата на Асоциацията. Конгресът посочва какъв да е минималният размер на членския внос, на встъпителния членски внос и на отчисленията към централните и регионални органи. В задълженията му влиза още приемането, промяната и допълването на правилата за издаване на сертификат за квалификация по съответните професии, представени в БАПЗГ. При необходимост може да измени или допълни регламентите за избор на органи на национално равнище. Решенията на Конгреса са задължителни за останалите органи на БАПЗГ. Заседанията му се провеждат веднъж на 3 години или извънредно.
- Национален съвет - в него влизат членовете на Управителния съвет, председателите на регионалните колегии, на Националния съвет по качество и на двете комисии - контролната и тази по професионална етика. Председателят на Управителния съвет на Асоциацията е председател и на Националния съвет. Задължение на този съвет са да взима решения за Единната кредитна система за оценка на формите на продължаващото обучение на специалистите по здравни грижи, за нейното допълване, приемане и изменение; за печатните издания на организацията; за определянето в кои родни и международни структури да участва Асоциацията; за правилата за избор на органи на национално равнище на организацията, тяхното променяне, допълване и приемане;
- Управителен съвет - неговите членове наброяват 17 души, като всяка от представените професии може да разчита на определена квота. Ръководството на УС е с 5-годишен мандат. Съветът има задачата да ръководи дейността на БАПЗГ, той свиква Конгреса, представя пред него отчет за работата на организацията. УС определя какви отговорности имат заместник-председателите, изготвя годишния финансов план и програмата за дейността на организацията, ръководи въпросите с имуществото на БАПЗГ. Обслужва и актуализира ежегодно националния електронен професионален регистър, защитава информацията от него от неправомерен достъп. Оказва подкрепа на Националния съвет по качество, сформира помощни комисии по различни проблеми, подкрепя и координира работата на регионалните колегии. Сътрудничи си с различни сдружения и организации в и извън страната. Управителният съвет регистрира и се разпорежда по какъв начин да се използва марката и името на БАПЗГ. Определя по какъв начин да се процедира със завеждането, пазенето и унищожаването на документи на хартиен и електронен носител. Тук Съветът съблюдава Общия регламент за защита на данните 2016/79, Политиката за защитата на личните данни на БАПЗГ и Закона за защита на личните данни. Заседанията на УС се провеждат най-малко веднъж на 3 месеца. Към Управителния съвет се създават Национален съвет на главните сестри и Професионални консултативни съвети.
- Председателски съвет - той се състои от председателя, неговите заместници и от главния секретар на Управителния съвет. Заседава не по-малко от един път в месеца, решава текущи въпроси и изказва професионални мнения по казуси, които са от компетентността на УС.
- Контролна комисия - ръководена е от председател и 4-ма членове, чийто мандат е 5-годишен. Задачите й са свързани с по какъв начин решенията на УС се изпълняват, дали той е целесъобразен, дали приемането им е съгласно закона. Контролната комисия се отчита пред Конгреса, има правомощията да освобождава или не от отговорност УС. Когато установи нарушения на Устава или на решенията на Конгреса, комисията е длъжна да подготви доклад и да го предостави на УС на организацията за решение.
- Комисия по професионална етика - изградена е от председател и 6-ма членове, също с мандат от 5 години. Задълженията й включват обсъждането и произнасянето по въпроси, касаещи професионално-медицински, деонтологични и морално-етични норми, появили се по време на упражняването на професията от съответните специалисти. Също така оказват помощ на регионалните колегии по професионална етика в случаите на налагане на наказания.
- Национален съвет по качество - наброява 13 души членове, в които влизат председателят и тримата му заместници. Дейността му включва изготвяне на проекти на наредби за компетенциите на професионалистите, изброени в чл. 7 от Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите (ЗСОМДААМСЗПФ). Освен това предоставя на министъра на здравеопазването критерии за професионалните им степени в съответствие с квалификацията и трудовия им стаж. Съветът издава сертификати за квалификация по професията, взима участие в разработването и изказването на становища относно проекти на нормативни актове в сферата на здравните грижи. Поема ръководството на продължаващото обучение на здравните работници, членуващи в БАПЗГ, и представя отчети за проведеното обучение в регионалните колегии. Разработва и актуализира правила за добра практика по здравни грижи. Съветът трябва да изготвя, изменя и предлага на Националния съвет за утвърждаване Единната кредитна система за провеждане на продължаващото обучение. Заседанията му са най-малко веднъж в месеца.
Органи на регионално равнище
Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи извършва своята дейност из цялата територия на България чрез регионалните си колегии. В тях са регистрирани медицинските сестри, акушерки и асоциирани медицински специалисти, работещи в съответните области на страната.
Всяка една регионална колегия има следната структура:
- Общо събрание - заседанията му се състоят на всеки 3 години, Управителният съвет на регионалната колегия ги свиква. Събранието приема правила, планове и програми за дейността на органите на колегията. Органът определя по какъв начин да се разходват средствата от членски внос или да се разпределят. Общото събрание избира и освобождава председателя, секретаря и членовете на УС и на комисиите. Избира делегати за Конгреса, приема отчетите относно работата на органите на регионалната колегия. Решава всякакви въпроси, касаещи с дейността на колегията.
- Управителен съвет - състои се от председател, заместници, секретар и членове с 5-годишен мандат. Заседанията му се провеждат минимум веднъж на 3 месеца, при нужда се свикват и извънредни. В задълженията на УС влиза ръководенето на работата на регионалната колегия съгласно решенията на Общото събрание. Обслужва регистъра на колегията, избира заместник-председателите си. Организира събрания за сформирането на регионални професионални консултативни съвети. Разработва годишен финансов план и ръководи имуществото на колегията. УС свиква Общото събрание на регионалната организация.
- Регионален съвет - в него влизат членовете на Управителния съвет на регионалната колегия, председателите на дружествата, председателите на двете комисии. Съветът решава въпроси, касаещи функциите, изпълнявани от колегията. Към него се сформира Регионален съвет на главните медицински сестри на лечебните заведения и директори на детски ясли в региона.
- Контролна комисия - сформира се от председател и членове, които имат 5-годишен мандат. Тя следи за спазването на закона по отношение на приетите от регионалните Управителни съвети решения и дали тяхното изпълнение е законосъобразно. При констатирани нарушения подготвя доклад, който се предоставя на УС на БАПЗГ или свиква Общо събрание на колегията. Прави предложения за освобождаване или не от отговорност Управителния съвет.
- Комисия по професионална етика - оглавява се от председател и членове с мандат от 5 години. В дейността си се ръководи от Кодекса за професионална етика и от правилата на организацията. Работата й е свързана с разглеждане на жалби, контрол върху спазването на професионално-медицинските, деонтологичните и морално-етичните правила и норми, свързани с практикуването на съответните професии; издава актове; изпълнява други функции, възложени от Общото събрание на конкретната регионална колегия.
Към регионалните колегии могат да се създават първични дружества в лечебните заведения и в други институции и структури, където ръботят специалисти по здравни грижи. Всеки член на БАПЗГ може да избере към кое дружество да се присъедини, но то трябва да е в рамките на региона. Всяко дружество не може да има по-малко от 5 членове. Органите на управление са събрание и ръководство - председател, заместник-председател и секретар.
За контакти: |
Уеб сайт: https://nursing-bg.com/
Свързани статии
- Подписката, инициирана от БАПЗГ, продължава до 15 март
- БАПЗГ: Ако не бъдат предприети мерки, започваме ефективни протести
- И добри страни, и много неясноти съзряха от БАПЗГ в модела за реформа в здравеопазването
- Фелдшерите обявиха конгреса на БАПЗГ, проведен на 11 януари 2020-а, за нелегитимен
- Ръководството на БАПЗГ внесе в МС подписка за спешни мерки в здравеопазването
- БАПЗГ: Вземете правилни решения сега, за да ни има и утре!
- БАПЗГ: Разделянето и противопоставянето са във вреда на цялото общество
Коментари към Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи